Sposoby widzenia to książka,
która powstała na podstawie cyklu programów telewizyjnych BBC Johna Bergera, za
którą odpowiedzialni są także: Sven Blomberg, Chros Fox, Michael Dibb, Richard
Hollis. Serial miał być odpowiedzią na serial telewizyjny Cywilizacja Kennetha
Clarka (książka w polskiej wersji ukazała się w wydawnictwie Próby w 2022 r. w
przekładzie Anny Arno). Autorzy lektury, o której mowa, podjęli próbę
rozwinięcia niektórych treści na potrzeby publikacji. Książka składa się z
siedmiu esejów opatrzonych szeroką bazą ikonograficzną (czarno-białą). Cztery rozdziały
wykorzystują słowa i obrazy, a trzy kolejne - wyłącznie obraz. Eseje zostały
poświęcone sposobom widzenia kobiet i różnym aspektom tradycji
malarstwa olejnego, ze
szczególnym naciskiem i koncentracją na kulturze europejskiej/zachodniej. Dodać
trzeba, że tekst jest w całej książce pogrubiony, niewyjustowany, co uważam za trochę szalony pomysł.



Widzenie poprzedza słowa. Prosty przykład:
widok osoby ukochanej emanuje ciepłem, widok osoby w żałobie – smutkiem.
Widzimy, ale jednocześnie jesteśmy częścią widzialnego świata. Pierwszy esej
dotyczy tego, jak bardzo perspektywa danej osoby może się zmienić w zależności
od otoczenia i jak reprodukcja sztuki (tzw. fotografia) negatywnie wpływa na
zbiorowe doświadczenie oglądania sztuki. Obraz reprodukowany możemy zobaczyć w
jakimś albumie, zaznajomić się z nim jeszcze przed możliwością zobaczenia
oryginału w muzeum. Oryginał jest reprodukowany przykładowo na pocztówkach,
zamieszczany w czasopismach, książkach o sztuce, pokazywany w filmach.. Obrazy
stają się popularne dzięki swojej wartości rynkowej, stąd powstaje fałszywa
religijność otaczająca dzieła sztuki. Inaczej też w sztuce widziano kobiety, a
inna zupełnie była pozycja mężczyzn. Drugi esej mówi więc o męskim spojrzeniu.
Kobiety
patrzą na siebie, ale jednocześnie są przedmiotem oglądu mężczyzn (akt).
Trzeci esej
dotyczy mentalności kapitalistycznej z XV i XVI wieku w odniesieniu do
malarstwa olejnego i tego, jak sztuka stała się produktem ubocznym
konsumpcjonizmu (kolekcjoner, obraz jako towar, tandeta a wolny rynek, gatunki w malarstwie). Ostatni esej odnosi się do reklamy i psychologii konsumpcjonizmu (obraz reklamowy przynależny do chwili podlega ciągłej aktualizacji; związek reklamy z ideologią wolności; odniesienia w reklamie do dzieł sztuki).

Sposoby widzenia oferują nie tylko ideę,
ale stanowią zaproszenie do zobaczenia i poznania świata sztuki w odmienny sposób. Momentami
jednak wyczuwa się autorytarność i pobłażliwość autora. Związek
między komercją, a stale zmieniającym się światem wizualnych przedsięwzięć
artystycznych jest niezwykle zróżnicowanym i skomplikowanym tematem. Niemniej
eseje nawet po latach pobudzają do refleksji.
John Berger, Sposoby widzenia, wydawnictwo
Aletheia, wydanie 2023, tytuł oryg.: Ways of Seeing (1972), przekład: Mariusz
Bryl, okładka usztywniana ze
skrzydełkami, s. 164.