29 sierpnia 2019

Rhys Bowen, W złotej klatce.

 
      W złotej klatce to kolejny tom kryminalnych przygód jednej z moich ulubionych bohaterek, irlandzkiej imigrantki Molly Murphy. Mijają już prawie dwa lata od tego, co się wydarzyło w pierwszym tomie! Molly jest więc starsza, ma więcej doświadczeń życiowych i zawodowych, a także krąg stałych i ciągle nowych przyjaciół. Życie w Nowym Jorku nie jest łatwe, ale przedsiębiorcza Molly doskonale sobie radzi. Nadal prowadzi biuro detektywistyczne, mieszka w domu naprzeciwko Sid i Gus, a jej serce nadal oddane jest nowojorskiemu policjantowi kapitanowi Danielowi. Można powiedzieć, że są już po słowie, choć Daniel Sullivan jeszcze nie zdecydował się jej oświadczyć. Co prawda Molly boi się, że małżeństwo spowoduje pewne reperkusje w jej życiu i tak jak inne kobiety znajdzie się być może w klatce. Pamiętajmy, że jest rok 1903, więc pozycja kobiety była zupełnie inna w społeczeństwie niż obecnie.  


        Po przebytej grypie, która dziesiątkuje mieszkańców Nowego Jorku, Molly za sprawą Sid i Gus bierze udział w akcji zorganizowanej przez sufrażystki i absolwentki uczelni Vassar. Szybko też ponownie znajduje się w areszcie. Powiadomiony o kłopotach Molly Daniel śpieszy więc z pomocą. Nie jest to łatwe, bowiem obecnie czas wypełniają mu obowiązki wynikające z prowadzenia śledztwa w sprawie chińskich przemytników opium i tajemniczych śmierci związanych z trującym arszenikiem. 

        Molly zyskuje jednak nowe znajome. Najbliższa staje się pracownica apteki Emily Boswell, która odkrywając jej detektywistyczne zajęcie, prosi o znalezienie informacji dotyczącej jej rodziców, byłych misjonarzy w Chinach. Wiedziała jedynie tyle, że rodzice zginęli w Chinach podczas epidemii, a ona sama dostała się pod opiekę wujostwa. Po śmierci ciotki jest zdania, że jej wuj, który zerwał z nią obecnie kontakty, wie więcej niż to zostało jej przekazane podczas minionych lat. 


        Z kolei dawna współlokatorka Emily ze szkoły w Vassar, Fanny Poindexter, prosi Molly o znalezienie dowodów na niewierność jej męża. Nikt nie podejrzewa, że gdy stan zdrowia Fanny ulega pogorszeniu, nie ma to związku z szalejącą grypą. Śmierć młodej kobiety oraz kolejna prośba Emily, powoduje, że Molly czuje się odpowiedzialną za rozwiązanie i znalezienia sedna w piętrzących się tajemniczych sprawach. W dodatku wkrótce znajduje się w plątaninie kolejnych nagłych zgonów i niespodziewanych napaści na własne życie. 

         Ponownie Rhys Bowen wspaniale zarysowała tło historyczne (farmacja, działalność sufrażystek, powstanie bokserów w Chinach, działalność misjonarzy) i obyczajowe początku XX wieku. Gdy Molly stara się odkryć kryminalne tajemnice, boryka się z myślami wokół roli żony, jaką powinna być, i zastanawia się, czy kiedykolwiek może zrezygnować z niezależności, którą cieszy się jako samotna pracująca kobieta. Daniel jest typowym mężczyzną, który pragnie bezpieczeństwa dla swojej wybranki, a jednocześnie chciałby mieć ugotowany obiad i zadbany dom. Rozumie jednak, że Molly to kobieta, której do szczęścia nie jest potrzebna złota klatka. To wspaniały duet, a kolejna powieść Ryhs Bowen to zabawna i intrygująca lektura. Polecam!



Rhys Bowen, W złotej klatce, Oficyna Wydawnicza Nur sur Blanc, wydanie 2019, tytuł oryg.: In a Gilded Cage, tłumaczenie: Joanna Orłoś-Supeł, seria: Prawo Panny Murphy, t. 8, okładka miękka, stron 300.


cykl o Molly Murphy na blogu
o cyklu na blogu autorki


17 sierpnia 2019

Daisy Goodwin, Moja ostatnia księżna.



       Główna bohaterka powieści scenarzystki Daisy Goodwin jest niewiarygodnie bogata i uprzywilejowana. Jej skóra jest alabastrowa, a włosy lśniące i kasztanowe. Jest też jedyną spadkobierczynią majątku swego ojca. Cora Cash to Amerykanka, która dorastała w rodzinnej rezydencji w Newport, wzorowanej w założeniach architektonicznych i wystroju wnętrz na pałacu wersalskim. Rodziców Cory stać było na wydanie balu na 800 gości, zapewnieniu odpowiedniego menu, sporej dozy szampana oraz licznych ekstrawaganckich atrakcji (np. jak planowane o północy uwolnienie z klatek kolibrów pomalowanych na złoty kolor).
      
       Cora jest ubóstwiana i podziwiana przez mężczyzn. Sama czytuje Jane Austen i analizuje postępowanie Emmy Woodhouse. Marzy o wolności, bowiem matka Cory to kobieta o wysokich ambicjach społecznych, która zdecydowana jest wydać córkę za mąż za utytułowanego Anglika. Do bogactwa brakuje bowiem tytułu. Nie liczy się z marzeniami Cory, która ulokowała uczucia w przyjacielu z dzieciństwa Teddy'm Van Der Leyden’ie. Gdy więc obydwie wyjadą do Anglii, a Cora spadłszy z konia zostaje uratowana przez tajemniczego i przystojnego księcia Wareham, Pani Cash widzi szansę na rzeczywisty awans społeczny rodziny. Okazuje się, że nie musi nawet knuć intryg, bowiem młodzi szybko dochodzą do porozumienia, a zaręczyny ku wielkiemu zdumieniu czlonków rodziny jednej i drugiej strony, zostają ogłoszone. Zgodę na ślub wyraża ojciec Cory, Winthrop Rutherford II, ale cały posag dostaje się nie pod opiekę męża, ale Cory. 

        Cora przede wszystkim pragnie uwolnić się od matki. Świadoma jest jednak tego, że nowe życie z mężem zupełnie jej nieznanym, to dla niej wielkie wyzwanie. Z drugiej strony czeka ją przystosowanie do nowego środowiska i mieszkania w zamku Lulworth. W obliczu wrogo nastawionej służby i odwiedzających gości, poznaje zasady panujące w świecie angielskiej arystokracji. Zmuszona jest też stawić czoła mrocznej tajemnicy z przeszłości męża. Mamy też zawirowania miłosne. Z jednej strony Teddy, a z drugiej Charlotte. Liczne nieporozumienia między małżonkami wynikają z braku zaufania i odpowiedniej komunikacji. Czy w takich warunkach prawdziwa miłość ma możliwość zaistnienia?

       Daisy Goodwin plastyczne ukazuje angielski i amerykański świat pod koniec XIX wieku. Wspaniale przedstawia elementy garderoby damskiej i męskiej, wystrój wnętrz, architektury. Goodwin stosuje autorskie komentarze do wypowiedzi bohaterów. Wielką rolę odgrywają postacie drugoplanowe: podwójna księżna, pokojówka Bertha, matka Cory czy przyjaciel księcia.
      
         To zaskakująco inteligentnie napisana powieść obrazująca przepaść, jaka wówczas istniała między Nowym a Starym Światem. Z drugiej strony mamy Corę, młodą kobietę, która postanawia sprostać społecznym trudnościom. Dobrze napisana i skonstruowana powieść.



Daisy Goodwin, Moja ostatnia księżna, wydawnictwo Marginesy, wydanie 2019, tytuł oryg.: My Last Duchess,  tłumaczenie: Maria Jaszczurowska, okładka miękka ze skrzydełkami, stron 460.