Książka autorstwa Tomasza Adama Pruszaka[1] zatytułowana O ziemiańskim świętowaniu
ukazała się w roku 2011 nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN. Nie jest to jednak
pierwsze jej wydanie, bowiem pojawiła się już w roku 2006, a w 2007 została
nagrodzona w LII Konkursie im. ks. prof. dr. Szczęsnego Dettloffa[2].
Obecne
wydanie jest poprawioną i uzupełnioną wersja tej książki. Jest to publikacja
całościowo omawiająca temat tradycji świąt Bożego Narodzenia i Wielkanocy
kultywowanej i przekazywanej z pokolenia na pokolenie wśród polskiego
ziemiaństwa. Zakres czasowy obejmuje okres od upadku powstania styczniowego do
wybuchu II wojny światowej. Upadek powstania wiązał się, bowiem z konfiskatami
majątków ziemskich przez władze carskie. Autor przyjmuje również rok 1864 jako
granicę wykształcenia się ziemiaństwa w wyniku uwłaszczenia chłopów oraz umożliwienia
kupowania ziemi ludziom niemającym szlachectwa. Z kolei II wojna światowa
przyniosła upadek ziemiaństwa wskutek utraty przez większość rodzin majątków
ziemskich będących często ich jedynym źródłem dochodu. Jednocześnie warto
zaznaczyć, że Autor przez ziemiaństwo rozumie między innymi posiadaczy większej
własności ziemskiej oraz właścicieli resztówek powstałych po parcelacji i
niedużych posiadłości z nowymi siedzibami, dzierżawców i administratorów
cudzych majątków ziemskich. Zdaniem Autora o przynależności do ziemiaństwa
decydują również takie czynniki jak styl życia, sposób bycia, kultura i
obyczaje. Warto podkreślić, że wewnątrz warstwy ziemiańskiej istniało duże
zróżnicowanie pod różnymi względami takimi jak: koligacje, kontakty
towarzyskie, majątek, pełniony urząd, nazwisko, tytuł arystokratyczny. Miało to
niewątpliwie wpływ na wydatki związanymi ze świętami oraz sposobami ich
obchodzenia w domu.
Książka
powstała na bazie reprezentatywnej ilości pamiętników i wspomnień ziemian,
które zostały w głównej mierze opublikowane. Materiał ten został dodatkowo
uzupełniony pozycjami niepublikowanymi, do których dotarł Autor oraz
informacjami uzyskanymi podczas rozmów przeprowadzonymi z osobami pamiętającymi
jeszcze ówczesną rzeczywistość. Autor korzystał także z różnych opracowań
dotyczących ziemiaństwa i kultury materialnej. We wstępie wskazuje podstawowe
tytuły źródeł pisanych i ikonograficznych oraz wydanej literatury tego zakresu,
do których często się odwoływał. Pruszak posiłkuje się również rycinami publikowanymi
w czasopismach ilustrowanych, obrazami reprodukowanymi na pocztówkach oraz
fotografiami. Ułatwieniem dogodnym dla czytelnika jest zestawienie informacji
przygotowane w formie tabeli, jakich majątków, rodzin i okresu dotyczą
najczęściej wykorzystywane i cytowane w pracy opisy lub relacje.
W książce
odnajdziemy dwa rozdziały, które ujmują w szerokim spektrum wskazane rodzaje
świąt. Autor starał się dokładnie zrekonstruować przygotowania i obchody świat
Bożego Narodzenia i Wielkiejnocy w rodzinach ziemiańskich oraz wykazać
podobieństwa i różnice w ich spędzaniu, występujące w tym środowisku a zależne
od regionu Polski. Wynikały one z odrębnych tradycji, relacji społecznych i
warunków życia. Były one także spowodowane podziałem ziem polskich w wyniku
rozbiorów na trzy zabory. Życie na biednych Kresach Wschodnich zasadniczo,
bowiem odbiegało od sytuacji ziemiaństwa na terenie uprzemysłowionej
Wielkopolski. Autor przy omawianiu świąt zwrócił uwagę na genezę poszczególnych
zwyczajów, przytacza obszerne fragmenty opisów obchodzenia świat, które w
większości przetrwały do naszych czasów i są nam bardzo dobrze znane. Wskazuje
na przygotowania kulinarne, potrawy, ciasta, alkohole, czynione zakupy, wystrój
wnętrz, robione świąteczne ozdoby, porządki robione przez służbę, świąteczny
ubiór. Ciekawie przedstawia podróż do rodzinnych majątków młodzieży ze szkół i
uniwersytetów oraz zaproszonych gości. Niejednokrotnie trwała ona wiele godzin
i odbywała się etapami. Mężczyźni w domu nie byli w okresie przygotowań
potrzebni, toteż zwyczajem było, że w Wigilię i przed przygotowaniem święconego
udawali się na polowanie. Autor przedstawia również jak przeżywano okres
postny. W okresie Wielkiego Postu ograniczano spożywanie pokarmów mięsnych w
środy, piątki a czasem i w soboty. Znamienne jest, że to dorośli ubierali w
ukryciu przed dziećmi choinkę. Barwnie zostały również nakreślone rodzinne
obiady przy dużym i suto zastawionym stole, kolejność zasiadania przy stole
oraz uczestniczenie rodziny w uroczystościach kościelnych. Zwrócona też została
uwaga na relacje dworu z otoczeniem: składanie życzeń, kolędnicy,
przygotowywanie upominków i poczęstunków. Ponad to Autor wskazuje na
pochodzenie danego zwyczaju jak przykładowo ubieranie choinki, dzielenie się
opłatkiem, przynoszenie prezentów przez Aniołka, Mikołaja lub zajączka czy
przygotowywanie święconego i śmigusa dyngusa. Zwraca również uwagę jak spędzano
dni świąteczne i poświąteczne.
Moim zdaniem
Autorowi udało się zrekonstruować przebieg Świąt Bożego Narodzenia i
Wielkiejnocy w interesujący sposób. Nie ma w tej książce żadnego domniemywania,
bowiem głos zostaje oddany przede wszystkim tekstom źródłowym. Czytelnik może,
więc z całą pewnością poczuć magię świąt, jaka panowała w mawianych okresach.
Faktem jest, że tradycje związane ze zwyczajami świątecznymi były przekazywane
z pokolenia na pokolenie i w większości przetrwały do naszych czasów. Miałam
wrażenie, że Autor zwrócił uwagę niemal na każdy szczegół, a jednocześnie
skromnie potrafił zaznaczyć, że temat ten może w przyszłości być poszerzony o
nowe ustalenia po odnalezieniu nowych źródeł. W pozycji odnaleźć można na końcu
książki przypisy oraz zestawienie bibliograficzne z podziałem na źródła i
opracowania. Atutem książki jest również bogaty materiał ikonograficzny w niej
zamieszczony oraz spis ilustracji, indeks osobowy a nawet nazw geograficznych.
Książka
Tomasza Adama Pruszaka jest pracą niezbicie wartościową poruszającą zwyczaje w
obrębie świąt Bożego Narodzenia i Wielkiejnocy, która jest czytelna, barwna i
oparta na bogatym materiale źródłowym. Cenne wydaja się jej wartości poznawcze
i podkreślanie roli tradycji w społeczeństwie polskim. Z pewnością zainteresuje
nie tylko historyków i etnografów, ale również będzie doskonalą lekturą dla
zainteresowanych tematem.
[1] Tomasz Adam Pruszak jest historykiem sztuki i
muzealnikiem. Jego zainteresowania badawcze to głównie malarstwo polskie,
dzieje rezydencji, kultura materialna i obyczaje ziemiaństwa oraz arystokracji
polskiej w XIX i pierwszej połowie XX wieku. Jest autorem artykułów i książek
głównie z dziedziny malarstwa polskiego oraz o tematyce
szlachecko-ziemiańskiej.
[2] Konkurs na najlepsze prace z dziedziny
historii sztuki i dyscyplin pokrewnych, których autorami są członkowie
Stowarzyszenia Historyków Sztuki, którzy nie przekroczyli 35 lat.
Tomasz Adam Pruszak, O ziemiańskim świętowaniu. Tradycje świąt Bożego Narodzenia i Wielkiejnocy, Wydawnictwo Naukowe PWN, wydanie 2011, oprawa twarda, stron 376.
* Recenzja powstała w grudniu 2011 roku.
Bardzo lubię takie ksiażki, na pewno po nią sięgnę.
OdpowiedzUsuńNiesamowicie interesuje mnie tradycja i historia różnych świąt, czy uroczystości, więc bardzo chętnie przeczytam tę książkę. Pozdrawiam. :)
OdpowiedzUsuńPolecam jak najbardziej:)
OdpowiedzUsuńChyba tam rok przeskoczył niechcący o wiek i się porobiło 1964 zamiast 1864 ;). Książkę uważam za doskonały prezent na każda okazje, zwłaszcza dla jakiegoś tradycjonalisty. wciąż sporo jest przecież osób które w miarę możliwości kontynuują ziemiańskie obyczaje. Choćby i na 10 arach ;)
UsuńDZIĘKUJĘ BARDZO!Poprawiłam:)
UsuńTak to świetna książka na prezent:)