"Przesilenie. Malarstwo Północy 1880–1910” to pierwsza w Polsce tak wielka wystawa fascynującego malarstwa nordyckiego. Dostępnych jest siedem sal grupujących obrazy w tytułach: Pochwała prowincji, Doświadczenie pejzażu, Definiowanie przestrzeni, Ekspresja wnętrza, Poszukiwanie korzeni, Rodzimy pejzaż oraz Metafizyka natury. Obrazy (razem 105) pochodzą z 22 muzeów Danii, Finlandii, Islandii, Norwegii i Szwecji.
Ważnym elementem malarstwa północy jest przyroda i związane z nią narodowe tradycje. znaleźć tu można uniwersalne emocje i wartości. Przesilenie to przełom, zmiany jakie nastąpiły w sztuce, kiedy artyści odrzucili elementy akademizmu na korzyść naturalizmu, ekspresjonizmu i symbolizmu. Na wystawie prezentowane są prace artystek i artystów takich jak: Anna Ancher, Michael Ancher, Nicolai Astrup, Richard Bergh, Axeli Gallen–Kallela, Pekka Halonen, Vilhelm Hammershøi, Hanna Hirsch–Pauli, Marie Krøyer, Peder Severin Krøyer, Edvard Munch, Carl Larsson, Erik Werenskiold, Anders Zorn.
Wystawę uzupełniają dzieła polskich twórców m.in. : Józefa Chełmońskiego, Stanisława Witkiewicza, Konrada Krzyżanowskiego, Józefa Mehoffera, Olgi Boznańskiej.
Erik Werenskiold (1855–1938, Norwegia), Na równinie, 1883.
Gothenburg Museum of Art
Michael Ancher (1849–1927, Dania), Letni dzień na morzu, 1894. ARoS, Aarhus Art Museum. |
Carl Larsson (1853–1919, Szwecja), Karin nad brzegiem rzeki, 1908. Malmö Konstmuseum / Malmö Art Museum, Sweden |
Vilhelm Hammershøi (1864–1916, Dania), Wnętrze z młodą kobietą widzianą od tyłu, 1904. Randers Kunstmuseum. |
Edvard Munch (1863–1944, Norwegia), Melancholia, 1900–1901. Munchmuseet, Oslo. |
Ester Almqvist (1869–1934, Szwecja), Dwie siostry, 1907. Malmö Konstmuseum. |
Þórarinn B. Þorláksson (1867–1924, Islandia), Rzeka Hvítá, 1903. National Gallery of Iceland, Reykjavík. |
Richard Bergh (1858–1919, Szwecja), Nordycki letni wieczór, 1899–1900. Gothenburg Museum of Art. |
Eugène Jansson (1862–1915, Szwecja) , Nokturn, 1901. Gothenburg Museum of Art |
Vilhelm Hammershoi (1864-1916, Dania), Stara kobieta przy oknie, 1885. |
Victor Westerholm (1860-1919, Finlandia), Polowanie na foki, 1900. Gösta Serlachius Fine Arts Foundation |
Książę Eugeniusz (1865-1947, Szwecja), Las, 1892. Konstmuseum, Göteborg |
Marie Krøyer (1867–1940, Dania), Wnętrze z szyjącą dziewczyną. Art Museums of Skagen |
Oscar Björck (1860 - 1929, Szwecja), Wodowanie łodzi. Skagen, 1884. Art Museums of Skagen |
Ásgrímur Jónsson (1876-1958, Islandia), Z archipelagu Vestmannaeyjar, 1905. |
Anna Bilińska-Bohdanowicz (1854-1893, Polska), Nad morzem, 1896. Muzeum Narodowe w Warszawie |
Józef Mehoffer (1869-1846, Polska), Słońce majowe, 1911. Muzeum Narodowe w Warszawie |
Bardzo mi się ta wystawa podobała. Pojechałam obejrzeć Canaletto i Norblina, a tymczasem to Przesilenie-malarstwo północy skradło moje serce. Najbardziej podobały mi się obrazy Anne Ancher zwłaszcza Wnętrze - kobieta w niebieskiej sukni stojąca na tle żółtej ściany, słońce prześwitujące przez okno, jest w tym jakaś zaduma, spokój, tajemniczość. No i nasi rodzimi twórcy, których oglądałam niejednokrotnie, ale zawsze z taką samą przyjemnością. Nie kupiłam katalogu, bo jednak wydał mi się trochę zbyt drogi.
OdpowiedzUsuńWiem, o którym obrazie piszesz, ale akurat to w ogóle złe zdjęcie wyszło. Bardzo dobra wystawa, taka do kontemplacji.
Usuń