Prometeusz,
1636-1637
Peter Paul Rubens (1577-1640)
Oil on panel
Height: 25.7 cm.;
Width: 16.6 cm
Proweniencja: Bequest of María Dionisia Vives y Zires,
Duchess of Pastrana, 1889
Muzeum w Prado
Mitologiczny
bohater, Prometeusz, był synem Jowisza. Przeciwstawił się bogom, kradnąc z nich
ogień i przekazując go ludziom, aby polepszyć ich życie na Ziemi. Ta historia
opowiedziana przez Hezjoda w jego Teogonii jest przedstawiona w szkicu Rubena.
Tutaj artysta chwyta moment, gdy uciekając z niebiańskiego Olimpu, Prometeusz
spogląda wstecz. Gniew bogów jest podsycany przez promienie słoneczne, które
świecą przez chmury. Wyczuwalna jest świadomość nadchodzącej kary. Rubens
zrobił ten panel jako szkic do jednego z obrazów do Torre de la Parada
(królewski pawilonik myśliwski Filipa IV; znajdował się na obrzeżach Madrytu,
na terenie dzisiejszego Fuencarral-El Pardo, w pobliżu Pałacu Królewskiego El
Pardo w górach Sierra de Guadarrama. W czasie wojny o sukcesję hiszpańską
został ograbiony, a następnie zniszczony w pożarze), który został wykonany
przez Jana Cossiersa. To przedstawienie Prometeusza z pochodnią w ręku zgodnie
z kanonem mitu greckiego jako złodzieja.
Prometeusz, 1636-1638
Znany też jako: Prometeusz
niosący ogień, Prometeusz wykradający ogień
Jan Cossiers (1600-1671), Antwerpia
Olej na płótnie
Height: 182 cm.;
Width: 113 cm
Muzeum w Prado
Proweniencja: Royal Collection (Torre de la Parada, El
Pardo-Madrid, Pieza primera, 1701, s.n.; Torre de la Parada, Pieza primera,
1747, nº 22, Academia de Bellas Artes de San Fernando, Madrid, Pinturas que
posee la Academia, 1796-1805, nº 71; Academia de Bellas Artes de San Fernando,
Sala Reservada, 1827, nº 71; Museo Real de pinturas a la muerte de Fernando
VII, Madrid, Salon 2º Escuela Flamenca, 1834, nº 280)
Obraz przedstawiający Prometeusza niosącego ogień, opiera się na szkicu
Rubensa, a jego autorstwo było przedmiotem debaty w przeszłości. Ana Alicia
Suarez z Meadows we flamandzkim departamencie Prado, odnalazła podpis
Cossiersa na pochodni Prometeusza. Jej odkrycie może być pomocne dla badaczy, którzy próbują uporządkować
osobowości artystyczne malarzy, pracujących z Rubensem lub dla niego.
Źródła:
Interesujący wpis. Jak dobrze że są kopiści i naśladowcy, w przeciwnym razie moglibyśmy na stałe utracić możliwość poznania dzieła. To bodajże Rubens utrwalił dla nas dzieło Leonardo da Vinci Bitwę pod Anghiari, które zanikło na ścianie Palazzo Signori we Florencji. Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńPrzez wiele lat twierdzono, że fresk w ogóle nie powstał. Rubens wykonał szkic na podstawie kartonu Leonarda. inne szkice powstały dzięki nienanym uczniom Leonarda. Pozdrawiam :)
Usuń