W 2011 roku nakładem wydawnictwa Neriton ukazała się
bardo ciekawa pozycja autorstwa Jolanty Talbierskiej. Książka zatytułowana: Grafika XVII wieku w Polsce. Funkcje,
ośrodki, artyści, dzieła, stanowi pierwszą publikację
poświęconą wyłącznie grafice w Rzeczypospolitej.
Jak sama autorka podkreśla, jest to książka
będąca wynikiem wieloletnich studiów nad historią grafiki, nowożytnego rysunku
europejskiego – skupionego głównie na rozwoju technicznym i stylistycznym –
oraz statusem i funkcją obu tych dziedzin sztuki. W zakres publikacji wchodzą
również: terminologia, typologia i specyficzna metoda badań. Jest to
opracowanie obejmujące terytorialnie Polskę, a czasowo – wiek XVII z umownymi
datami: od wstąpienia Zygmunta III Wazy na tron w 1587 r. do śmierci Jana III
Sobieskiego w roku 1696. Mowa jest jednak zarówno o okresie wcześniejszym – mającym
wpływ na ukształtowanie się rytownictwa w Polsce, jak i o artystach, którzy
rozpoczęli swoją działalność w XVII w., ale kontynuowali ją w kolejnym
stuleciu.
Analizowane zagadnienia terytorialnie odnoszą się
do Wielkiego Księstwa Litewskiego i Korony. Ponadto dotyczą one Prus
Królewskich inkorporowanych w 1569 roku do Korony Królestwa Polskiego oraz w
mniejszej części do Ukrainy. Wykluczone zostało Pomorze Zachodnie, choć
uwzględniono tworzących w Krakowie i innych miastach, artystów ze Śląska i
Inflant.
Cechą charakterystyczną ówczesnej grafiki było
głównie rozpowszechnienie (poza nakładem książkowym) ilustracji w formie
luźnych odbitek oraz wykorzystywanie ich do ozdabiania druków. Aby wyciągnąć
wnioski badawcze, autorka przez lata studiowała XVII-wieczne egzemplarze
polskich druków. Przeprowadziła liczne kwerendy w muzeach i bibliotekach
zarówno polskich, jak i zagranicznych. Studiowała słowniki, spisy i wykazy
kolekcji historycznych. Ponadto notowała artystów i wymieniane ryciny, czego
efektem są dołączone do pracy aneksy: Wykaz rytowników polskich i obcych
czynnych w Rzeczypospolitej i na ziemiach z nią związanych (lub z nich
pochodzących); Wykaz rytowników obcych tworzących na zlecenie polskich
odbiorców lub oficyn wydawniczych; Wykaz autorów pierwowzorów, czynnych w
Rzeczypospolitej i obcych. W aneksie zatytułowanym Wykaz prac
graficznych wybranych rytowników znajdują się ryciny artystów, którzy nie
mają odrębnych katalogów i monografii.
W książce prezentowane są jedynie wybrane,
zdaniem autorki – kluczowe dla grafiki Rzeczypospolitej z XVII wieku, problemy
i zagadnienia. W pierwszych rozdziałach pracy czytelnik zapozna się z pojęciem
grafiki i stopniowym umacnianiem się jej pozycji na arenie europejskiej.
Podkreślono także ośrodki i kierunki tego rozwoju w XVII wieku. Następnie
przybliżone zostało rytownictwo w Rzeczypospolitej, jego funkcje i główne
skupiska. Trzeci rozdział zaznajamia zarówno z dorobkiem, jak i postaciami
ważniejszych rytowników, między innymi: Tomasza Tretera, Tomasza Makowskiego, Willema
Hondiusa, Jana Heweliusza, Isaaka Saala, Jerzego Eleutera Siemiginowskiego,
Aleksandra i Leona Tarasewiczów. W ostatnim rozdziale Jolanta Talbierska
przybliża funkcje, status i rynek grafiki w omawianym okresie. Czyni to,
wykorzystawszy terminologię i typologię zjawiska. Mowa tu również o
zamówieniach zagranicznych, nakładach i dystrybucji rycin, a także o
wykształceniu rytowników, grafice autorskiej i reprodukcyjnej. Książkę zamyka
obszerna bibliografia, wykaz skrótów, indeks nazwisk, wspomniane wyżej aneksy
oraz wybór 146 ilustracji wraz z ich spisem. W tej pozycji czytelnik odnajdzie
również rozbudowane przypisy. W tytułach rozdziałów, a także w treści książki,
autorka celowo używa sformułowania „grafika (rytownictwo) w Polsce (w
Rzeczypospolitej)”, nie zaś – „grafika (rytownictwo) polskie”. W tym okresie
dominowała bowiem twórczość rytowników różnych narodowości, którzy pracowali w
odmiennych ośrodkach.
Układ pracy jest jasny i czytelny. Jedynie, co
może utrudniać swobodne czytanie, to zbyt duży format książki. Byłby on dobry w
przypadku albumu, ale nie wówczas, gdy ilustracje znajdują się na końcu
książki. Autorka skupia się jedynie na faktach i trzyma się jasno wytyczonego
toru. Nie ma tu zbędnych dywagacji i słowotoku. To praca badawcza, która z
pewnością przeznaczona jest dla studentów historii sztuki oraz dla czytelników
interesujących się sztuką, ze szczególnym uwzględnieniem grafiki i terytorium
Rzeczypospolitej. Z pewnością warto zapoznać się z tą pozycją.
Jolanta Talbierska, Grafika XVII wieku w Polsce. Funkcje, ośrodki, artyści, dzieła, wydawnictwo NERITON, Warszawa 2011, okładka miękka ze skrzydełkami, A4, s. 409 + il. cz-b 146.
* zdjęcia własne
Jerzy Eleuter Szymonowicz Siemiginowski! Jak najbardziej związany z Krakowem, między innymi z kościołem św. Anny, chyba współpracował z Tylmanem z Gameren, jeśli dobrze pamiętam. Z biednej rodziny, zrobił niesamowitą karierę, studiował w Akademii św. Łukasza w Rzymie, podobnie jak Bażanka...
OdpowiedzUsuńWywołałaś dużo wspomnień. Książkę już sobie zapisuję, pięknie dziękuję za recenzję!
Tak, to ten sam:) Jak się okazuje był nie tylko uznanym malarzem, ale i grafikiem:)
UsuńDziękuję!