24 lutego 2019

Chronologia sztuki: oś czasu kultury zachodniej od czasów prehistorycznych po współczesne.



Chronologia sztuki pod redakcją Iaina Zaczka to książka przedstawiająca w formie szybkich odsłon wiadomości, kluczowe przemiany w ramach historii sztuki, kultury i historii, jakie miały miejsce w Europie zachodniej od czasów prehistorycznych aż po współczesne. Książka powstała pod redakcją Iaina Zaczka prezentuje streszczenia, omówienia dzieł sztuki, prezentacje, paski boczne przygotowane w dziedzinach wiedzy przez takich autorów jak: Ian Chilvers, Emma Doubt, Ann Hildyard, Susie Hodge, Ann Kay i Carol King.


W jednej książkowej pozycji ukazanych zostało tysiące lat. Znaleźć tu można obfitość faktów pogrupowanych w pięciu rozdziałach: starożytność i średniowiecze, renesans i barok, rokoko i neoklasycyzm, romantyzm i później, epoka nowoczesna. Nie ma tu jednak konwencjonalnych podziałów na okresy historyczne, szkoły i ruchy artystyczne. Lektura pokazuje jednak, że Młody rycerz Vittore Carpaccio powstał zaledwie cztery lata wcześniej od Melancholii Albrechta Dürera. Zwrócono odrębnie uwagę między innymi na: przedstawienia świętych, miniatury portretowe, obrazy piekła, rozwój drukarstwa, gotycki horror, kolonie artystyczne, sztukę plakatu. Na osi czasu z kolei odnaleźć można mniej znane szerszemu odbiorcy zaznaczenia o tym, że: Robert de Bruce odnosi zwycięstwo nad królem Anglii Edwardem II w bitwie pod Bannockburn (1314); Pirat Czarnobrody po zajęciu „La Concorde” wprowadza rządy terroru na wybrzeżach amerykańskich i na Karaibach (1717);  Eadweard Muybridge wykonuje swoje przełomowe próby fotograficzne analizując ruchy konia (1878); Sony wprowadza na rynek walkmana, przenośny odtwarzacz kaset audio (1979). Ostatnią zaznaczoną datą jest rok 2017 z podpisem: rozpoczyna się Brexit, formalny proces wycofania Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej, na podstawie art. 50. Traktatu unijnego.


Książka zawiera wiele kolorowych reprodukcji, które powiązane zostały z osią czasu. Na tej ostatniej zaznaczono dodatkowo zachodzące zmiany w postrzeganiu sztuki, wynalazki, zmiany zachodzące na tle społecznym, politycznym, gospodarczym, literackim i naukowym. Jak można oczekiwać po takiej książce, zachodzące zmiany podkreślone zostały przez standardowe i powszechnie znane dzieła sztuki począwszy od malowideł naskalnych z Lascaux i Palety Narmera, poprzez Tkaninę z Bayeux, obrazy Boscha, Botticellego, Caravaggio, Rafaela, Vermeera, Jeana-Antoine’a Watteau, Eugène Delacroix, Édouuarda Maneta, Gustava Klimta, Pabla Picassa, Paula Klee, Grant Wooda, aż po Andy Warhola i współczesne instalacje. W książce pojawiają się także mniej znane dzieła sztuki i pojęcia: wortycyzm, land art (sztuka ziemi), YBA, sztuka figuratywna. Znaleźć tu też można bardzo ogólną próbę klasyfikacji i uwzględnienia różnorodnych form sztuki (performance, fotografia, film, instalacje) przykładowo z lat 2000-2017. Najbardziej znaną formą staje się street art (sztuka uliczna). 


To prezentacja swoistego miksu, jaki na przestrzeni lat zaserwowała nam historia w zachodzących przemianach religijnych, kulturalnych, społecznych, gospodarczych, politycznych, etycznych. Książka ukazuje więc rozwój sztuki w szerokim kontekście. Dzieło sztuki nigdy nie powstaje w próżni. Badać go należy w odniesieniu do zachodzących w danym czasie przemian i faktów. W kontekście tego, analiza dzieł sztuki staje się nie tylko interesujące, ale i niejednokrotnie prowokujące.



Chronologia sztuki: oś czasu kultury zachodniej od czasów prehistorycznych po współczesne, wydawnictwo Arkady, wydanie 2019, pod red. Iain Zaczka, tytuł oryg.: A Chronology of Art: A Timeline of Western Culture from Prehistory to the Present (2018, USA), tłumaczenie: Bożena Mierzejewska, oprawa twarda, format: 22x26 cm, stron 288.

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza

Dziękuję bardzo za konstruktywne słowo pisane pozostawione na tym blogu. Nie zawsze mogę od razu odpowiedzieć, za co przepraszam.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników. Prowadząca bloga nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.