The Seamstress, 1858
Charles Baugniet (1814 - 1886), Belgian
Oil painting
Place of origin: London (painted)
Materials and Techniques: Oil on panel
Credit Line: Bequeathed by Rev. Chauncey Hare Townshend
Marks and inscriptions: 'C. Baugniet 1858'
Signed and dated by the artist, lower left
Dimensions: Height: 52.1 cm estimate, Width: 39.3 cm estimate
Miejsce: Victoria & Albert Museum
Museum number: 1564-1869
Charles Baugniet (1814 - 1886), malarz, litograf i
akwarelista. Urodził się w Brukseli i uczęszczał do Académie Royale des
Beaux-Arts w Brukseli w l. 1827–1829. Współpracował z Louisem Huardem w l. 1835–1842
przy tworzeniu serii portretów belgijskiej Izby Reprezentantów. Louis Huard
ukończył tylko 6 portretów, pozostała część są autorstwa Baugnieta. Następnie w
1836 r. powstała seria 30 portretów współczesnych artystów - „Les Artistes
Contemporains”. Obejmowały portrety m.in.: Louisa Jéhotte, Louisa Gallaita,
Nicaise De Keyser, Jean-Baptiste Madou, Eugène Simonis, Charles-Louis
Verboeckhoven, Horace Vernet, Paula Delaroche i Hippolyte Bellangé. Zlecono mu
wykonywanie portretów belgijskiej rodziny królewskiej, co doprowadziło do
mianowania go malarzem dworskim w 1841 r. W 1843 r. Przeniósł się do Londynu,
gdzie został czołowym malarzem portretowym, tworząc portret księcia Alberta w
1851 r. Później często wracał do Londynu. Sportretował m.in.: Charlesa Dickensa
i francuskiego kompozytora Hectora Berlioza. Baugniet zaprojektował także
pierwszy belgijski znaczek pocztowy (tzw. Typ Epaulettes) wprowadzony do obiegu
1 lipca 1849 r. Znaczek przedstawia Leopolda I Belgii. Zamieszkał w Paryżu w
1860 r. Skoncentrował się na produkcji obrazów i portretów, które pokazywały elegancję
Drugiego Cesarstwa Francuskiego. Zmarł w Sèvres w 1886 r.
Obraz ten, to typowy przykład portretu kobiecego tego
malarza z rodzaju „en situation”. Pokazywał kobiety we wnętrzu zaangażowane w wykonywanie
codziennych zajęć. Zwykle były to kobiety z warstwy burżuazyjnej. Tutaj przedstawiona
została w skromnej sukni krawcowa. Umieszczona w eleganckim wnętrzu dama szyje
sukienkę z delikatnej białej satyny, która prawdopodobnie jest suknią ślubną. Bukiet
róż na stole i czerwony kolor obrusu są tradycyjnymi symbolami miłości i
dziewictwa.
To nawiązanie do wiktoriańskich obrazów. Malarz był w
Londynie do 1843 r. i ten obraz, datowany na 1858, został prawdopodobnie
stworzony z myślą o brytyjskiej publiczności.
Źródła:
Wikipedia
anglojęzyczna
Bardzo dziękuję :) Pozdrawiam!
OdpowiedzUsuń