Strony

24 marca 2019

Niedziela z obrazem.


The Seamstress, 1858 
Charles Baugniet (1814 - 1886), Belgian 
Oil painting 
Place of origin: London (painted) 
Materials and Techniques: Oil on panel 
Credit Line: Bequeathed by Rev. Chauncey Hare Townshend 
Marks and inscriptions: 'C. Baugniet 1858' Signed and dated by the artist, lower left 
Dimensions: Height: 52.1 cm estimate, Width: 39.3 cm estimate 
Museum number: 1564-1869 



           Charles Baugniet  (1814 - 1886), malarz, litograf i akwarelista. Urodził się w Brukseli i uczęszczał do Académie Royale des Beaux-Arts w Brukseli w l. 1827–1829. Współpracował z Louisem Huardem w l. 1835–1842 przy tworzeniu serii portretów belgijskiej Izby Reprezentantów. Louis Huard ukończył tylko 6 portretów, pozostała część są autorstwa Baugnieta. Następnie w 1836 r. powstała seria 30 portretów współczesnych artystów - „Les Artistes Contemporains”. Obejmowały portrety m.in.: Louisa Jéhotte, Louisa Gallaita, Nicaise De Keyser, Jean-Baptiste Madou, Eugène Simonis, Charles-Louis Verboeckhoven, Horace Vernet, Paula Delaroche i Hippolyte Bellangé. Zlecono mu wykonywanie portretów belgijskiej rodziny królewskiej, co doprowadziło do mianowania go malarzem dworskim w 1841 r. W 1843 r. Przeniósł się do Londynu, gdzie został czołowym malarzem portretowym, tworząc portret księcia Alberta w 1851 r. Później często wracał do Londynu. Sportretował m.in.: Charlesa Dickensa i francuskiego kompozytora Hectora Berlioza. Baugniet zaprojektował także pierwszy belgijski znaczek pocztowy (tzw. Typ Epaulettes) wprowadzony do obiegu 1 lipca 1849 r. Znaczek przedstawia Leopolda I Belgii. Zamieszkał w Paryżu w 1860 r. Skoncentrował się na produkcji obrazów i portretów, które pokazywały elegancję Drugiego Cesarstwa Francuskiego. Zmarł w Sèvres w 1886 r.

          Obraz ten, to typowy przykład portretu kobiecego tego malarza z rodzaju „en situation”. Pokazywał kobiety we wnętrzu zaangażowane w wykonywanie codziennych zajęć. Zwykle były to kobiety z warstwy burżuazyjnej. Tutaj przedstawiona została w skromnej sukni krawcowa. Umieszczona w eleganckim wnętrzu dama szyje sukienkę z delikatnej białej satyny, która prawdopodobnie jest suknią ślubną. Bukiet róż na stole i czerwony kolor obrusu są tradycyjnymi symbolami miłości i dziewictwa.

         To nawiązanie do wiktoriańskich obrazów. Malarz był w Londynie do 1843 r. i ten obraz, datowany na 1858, został prawdopodobnie stworzony z myślą o brytyjskiej publiczności.



Źródła:
Wikipedia anglojęzyczna

1 komentarz:

Dziękuję bardzo za konstruktywne słowo pisane pozostawione na tym blogu. Nie zawsze mogę od razu odpowiedzieć, za co przepraszam.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników. Prowadząca bloga nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.