Emily Mary Osborn (1828-1925), Nameless and Friendless, "The rich man's wealth
is his strong city: the destruction of the poor is their poverty", 1857,
oil on canvas,
82 x 104 cm,
Tate Britain, London (od 2009 r.)
projekt w Muzeum Ashmolean w Oxford i
mniejsza wersja w York Museums Trust
Emily Mary Osborn (1828-1925), była
córką duchownego, wychowywała się w Kent i Essex do 1842 roku, kiedy to rodzina przeprowadziła
się do Londynu. To tutaj uczyła się jako artystka w akademii Dickinsona przy Maddox
Street, a następnie w Leigh's w Newman Street. W latach 50. XIX wieku Osborn
zyskała reputację malarki specjalizującej się w ukazywaniu współczesnych jej
kobiet znajdujących się w ciężkich i dość niepewnych sytuacjach życiowych.
Na obrazie widoczna jest osierocona kobieta-artystka
(jak sugeruje jej czarna sukienka) w towarzystwie chłopca (prawdopodobnie jej
brata), bez wahania oferującego jedno z jej obrazów sprzedawcy, którego
pogardliwy wyraz sugeruje odrzucenie. Asystent spogląda pobieżnie na płótno ze
swojej pozycji na drabinie, podczas gdy kobieta jest oglądana od tyłu przez
dwóch mężczyzn, którzy zajmują się badaniem baleriny (gołe nogi sugerują wybory
młodej kobiety). Wyizolowana kobieta pośrodku kompozycji, między spojrzeniem
skandalicznym i pogardliwym, spogląda w dół, a jej palce nerwowo ciągną sznurek.
Skąpana w błocie krepa spódnicy, jej kapiący parasol i ochronna peleryna
wskazują na odległość, którą przebyła, i warunki, które przetrwała, by odważyć
się na spotkanie.
Poprzez umieszczenie w bliskim sąsiedztwie trzech
różnych modeli kobiecości - tancerki baletowej, burżuazyjnej matrony pewnie
opuszczającej sklep ze swoim synem i szanowanego, ale niezamożnego bohatera na
pierwszym planie - artystka podkreśla trzy różne sposoby postrzegania kobiet:
jako postacie seksualnego pożądania i konsumpcji, jako "niewidzialne"
żony zabezpieczone w jednostce rodzinnej, i jako niezamężne kobiety walczące o
utrzymanie.
Jako studentka Osborn miała wsparcie w
rodzinie, a następnie mogła sfinansować własne studio poprzez sprzedaż portretu
grupowego. Miała też wsparcie zamożnych kobiet, w tym królowej Wiktorii, która
kupiła My Cottage Door i The Governess. Nameless and Friendless sprzedany został za znaczną sumę 250 £ na rzecz
Lady Chetwynd. Po jej śmierci został wypożyczony przez męża na
Międzynarodową Wystawę w 1862 roku w Londynie. W tym roku został on odtworzony
jako drzeworyt Edwarda Skilla i opublikowany jako wydruk całostronicowy w
Ilustrated London News.
Oprac. na podstawie odnalezionych wiadomości
Dzięki za "pięknie spędzoną niedzielę" z tak wartościowym artystycznie obrazem. Pozwoliłam sobie udostępnić na moim koncie w Google+. Pozdrawiam serdecznie
OdpowiedzUsuń