Natura Śródziemia to kolejny
tom dotyczący świata stworzonego przez Tolkiena, ale opublikowany dopiero w
2021 r. Znalazły się tu teksty o Śródziemiu i o Amanie, które przede wszystkim
mają charakter filozoficzny, teoretyczny, opisowy, historyczny i dotyczą
głownie krain i ludów Númenoru i Śródziemia. To książka wymagająca
skupienia, którą niekoniecznie można przeczytać od deski do deski, ale do
której bardzo często można zaglądać i czytać interesujące nas fragmenty w danym momencie pozyskiwania wiedzy dotyczącej świata Tolkiena. Znajduje się tu mnóstwo fascynującego
materiału, z którego można czerpać radość. Książka pozwala bowiem pogłębić wiedzę z zakresu procesu
twórczego Tolkiena oraz stworzonego przez niego świata Śródziemia.
można powiększyć |
W przedmowie można przeczytać, że książka
powstawała prawie dwadzieścia pięć lat począwszy od 1997 r., kiedy to Carl H. Hostetter
otrzymał od Christophera Tolkiena pakiet kserokopii różnych rękopisów jego
ojca. Dotyczyły one głownie problemów języka, ale przede wszystkim zawierały
liczne dygresje w zakresie kulturowym, historycznym, mitologicznym i
metafizycznym. Dodatkowo począwszy od 2008 r. Hostetter otrzymywał od syna
Tolkiena kolejne kserokopie i prośbę rozważenia w przyszłości ich publikacji. Tak
powoli zaczęła kształtować się Natura Śródziemia. Warto zaznaczyć, że po
śmierci Christophera Tolkiena to Carl H. Hostetter zajął jego stanowisko. Jako
ekspert od języków wymyślonych przez Tolkiena, Hostetter spędził lata jako
redaktor elfickiego czasopisma lingwistycznego Vinyar Tengwar. Natura
Śródziemia zawiera kilka pism Tolkiena zredagowanych wcześniej przez Hostettera
i opublikowanych w tym czasopiśmie.
Książka została podzielona na trzy części. Część pierwsza to „Czas i starzenie się” i składa się prawie w całości z materiałów ze zbioru o tej samej nazwie. Część druga „Ciało, umysł i dusza” i część trzecia „Świat, jego krainy i ich mieszkańcy” to materiały pochodzące ze zbioru przysłanego Hostetterowi przez Christophera Tolkiena w 1997 r., materiału zaczerpniętego z pism lingwistycznych Tolkiena oraz z materiałów które redaktor tomu zebrał przez lata w trakcie pracy badawczej.
W „Czasie i starzeniu się” odnaleźć można
teksty dotyczące Roku Valarów [1 Rok Valarów (LV)= 144 lata ludzi (LL); 12
godzin drzewa= 1 Dzień Valarów (DV); 144 DV=1 LV; 144 LV=1 wiek Valarów (WV)] ,
chronologii, jednostek i sposobów
liczenia czasu, koncepcji elfich lat życia. Pisząc szczerze, teksty są zagmatwane, bardzo
szczegółowe i opierają się głównie na cyferkach i obliczeniach (przyrostu
naturalnego, lat, roku urodzenia, roku danego wydarzenia). Między innymi na
kilku stronach Tolkien zawarł obliczenia dotyczące wzrostu populacji elfów na
przestrzeni 29 pokoleń. Tolkien był więc niezłym matematykiem. Obliczenia
jednak nie zostały mi w głowie, ale za to podobały mi się opowieści dotyczące
zawierania małżeństw (elfowie pobierali się na wieczność i dopóki pierwszy
partner żył i był wcielony, nie myśleli o innym małżeństwie), posiadania
dzieci, okresu trwania ciąży i porodu (np. porodowi u Eladrów nie towarzyszył
ból) dorastania, dojrzałości i starzenia się. Ciekawe jest rozpisanie wieku
Arweny i Aragorna (s. 105, 120-121, 206)
czy Galadrieli (s. 106, 203). Przy okazji czytelnik dowiaduje się, czy pod
względem zastosowania czasu są jakieś błędy we Władcy Pierścieni.
„Ciało, umysł i dusza” to rozdział, który porusza tematy
związane z pięknem, dobrem, płcią, losem i wolną wolą, śmiercią. Znaleźć tu
można odpowiedzi na pytanie, które istoty mogą posiadać brodę. Łączą się tu
pojęcia natury, tożsamości, rozdzielenia duszy od ciała, mechanizmu
reinkarnacji u elfów. We wprowadzeniu do rozdziału otwarcie jest zaznaczone, że
metafizyka Śródziemia jest zdecydowanie katolicka. Rozdział ten skupia się na
potwierdzeniu zdania zawartego w Listach Tolkiena, który napisał: „Władca
Pierścieni” jest oczywiście dziełem religijnym i katolickim” („Listy”, s. 236).
Ten rozdział bardzo mnie zainteresował również ze względu na opis postaci:
Gandalfa (s. 258-259), Legolasa (s. 260), Hobbitów (s. 260) oraz zwrócenie uwagi
na umysł, posiadanie zdolności, świat duchowy i dokładnie rozpisany etap
śmierci.
W rozdziale „Świat, jego krainy i ich mieszkańcy” przeczytać można o koncepcjach światła i ciemności, kosmologii, mocach Valarów, wytwarzania lembasów. Znajdują się tu między innymi opisy krajobrazów i domostw w Śródziemiu, życia Númenorejczyków, świata roślin i zwierząt. Dobrze ten rozdział się czytał.
zawsze czytam książki bez obwoluty
Jeśli chodzi o sposób przekazywania tekstów Tolkiena to wygląda to podobnie, jak w pierwszej części cyklu Historia Śródziemia (Księga zaginionych opowieści,cz.1). Każdy duży rozdział podzielony jest na podrozdziały, które poprzedzone są redaktorskim wprowadzeniem (co to za tekst poniżej, jakim pisanym był atramentem, czy są ewentualne braki, czy tekst jest czytelny); tekstem właściwym Tolkiena oraz dodanymi na koniec redaktorskimi przypisami (co nie znaczy, że inne adnotacje nie znajdują się też pod tekstem na stronie). Na koniec tomu dodano jeszcze wartościowy dla mnie urywek zatytułowany „Motywy metafizyczne i teologiczne” zawierający fragmenty z tomu z podaniem stron odnoszące się do wybranych kwestii (np. ciało i dusza, zło, ewolucjonizm, niezniszczalność ciał świętych, woń świętości, małżeństwo). Jest również Glosariusz i indeks terminów w języku quenya oraz indeks hasłowy.
Natura Śródziemia uważana
jest jako trzynasty tom Historii Śródziemia. To, co w tych pismach jest
szczególnie fascynujące, to sposób, w jaki ujawniają tok myślenia Tolkiena. W
kilku tekstach Tolkien zadaje sobie pytanie o pewną niekonsekwencję w stworzonym
przez siebie świecie. Następnie rozpoczyna nowy akapit zwrotem w stylu: „Myślę,
że odpowiedź brzmi tak” i przedstawia rozwiązanie i nowe
obliczenia. Książka oczywiście nadal nie daje czytelnikowi ostatecznych
odpowiedzi, ale na pewno wzbogaca rozumienie tolkienowskiego świata. Należy do niej wracać, czytać fragmentami i poddawać je refleksji. Natura
Śródziemia udowadnia, że pisma Tolkiena należą do najwspanialszych oraz że twórczość Tolkiena to twórczość chrześcijanina – katolika i nie
należy jej rozpatrywać w oderwaniu od teologicznych motywów w duchu
antychrześcijańskich ideologii. P O L E C A M.
J. R. R. Tolkien, Natura Śródziemia. Późne
teksty na temat krain, mieszkańców i metafizyki Śródziemia, pod redakcją Carla
F. Hostettera, tytuł oryg.: The Nature of Middle-earth, przekład Ryszard
„Galadhorn” Derdziński, wydawnictwo Zysk i S-ka, wydanie 2022, okładka twarda z
obwolutą, stron 562.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Dziękuję bardzo za konstruktywne słowo pisane pozostawione na tym blogu. Nie zawsze mogę od razu odpowiedzieć, za co przepraszam.
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników. Prowadząca bloga nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.