Zaskoczona byłam poznaniem „drugiego”, zupełnie nieznanego mi oblicza C. S. Lewisa. Nie, to nie jest łatwa książka. Dla laika wymaga skupienia, rozeznania w tematach i jasnego umysłu do przyswojenia. Wydaje mi się, że jestem w jakiś sposób zorientowana w epokach, ale momentami czułam się zagubiona. Książka powstała na bazie wykładów prowadzonych przez Lewisa na wyższych uczelniach. C. S. Lewis był bowiem profesorem literatury angielskiej w Magdalene College, a potem został powołany do Cambridge na stanowisko profesora angielskiej literatury średniowiecznej i renesansowej. Wykładał też poetykę na Uniwersytecie Harvarda. Książka została po raz pierwszy wydana w 1964 r. i obecnie jest dziełem klasycznym.
Pod względem treści i struktury książka jest
uporządkowana tematycznie i poniekąd chronologicznie. Lewis jest wyraźnie
wybiórczy w wyborze pisarzy. Książka jest zdecydowanie wstępem, a nie
wyczerpującym omówieniem pisarstwa średniowiecza i renesansu. Pozycja stanowi
więc wprowadzenie w literaturę i kulturę przełomu starożytności i
średniowiecza. Omawia i cytuje literaturę od Cycerona do romantyków
angielskich, z naciskiem jednak na literaturę średniowieczną i renesansową.
Zwraca uwagę na konteksty na podłożu filozoficznym, psychologicznym, przyrodniczym,
kulturowym, etycznym, religijnym, historycznym. Nawiązuje do średniowiecznej
kosmologii i dokonuje analizy światopoglądu. W czytelny sposób, pozbawiony
patosu i naukowego języka, pisze na
temat klasycznych korzeni myśli i wierzeń, wyjaśnia koncepcje i rozwój średniowiecznego
światopoglądu. Zwraca uwagę na autorytety, sposoby przyswajania wiedzy, typy
wyobraźni.
Lewis uważa, że człowiek średniowiecza nie
był marzycielem i nie był wędrowcem, ale był organizatorem, kodyfikatorem i
budowniczym systemów. Ludzie średniowiecza byli pogrążeni w książkach. Uważa,
że Model wszechświata jaki wówczas powstał jest najwyższym średniowiecznym
dziełem sztuki. Przedstawia źródła klasyczne, z którego się wywodził Model:
Scypion, Cyceron, Lukan, Stacjiusz, Klaudian, Apulejusz. Omawia myśli Chalcydiusza,
Makrobiusza, Pseudo-Dionizego, Boecjusza. Omawia części wszechświata i ich działanie.
Porusza kwestię wyobraźni: istnienia elfów, sylwanów, aniołów. Poświęca rozdział
mieszkańcom Ziemi i omawia siedem sztuk wyzwolonych.
C.S. Lewis korzysta z analogii, metafory i anegdoty.
Znaleźć tu można liczne wtrącenia, odniesienia do dzieł powstałych na gruncie filozofii,
literatury, psychologii. Jest to praca badawcza wpływu średniowiecznego modelu
rzeczywistości na literaturę tego okresu. Nie jest to książka łatwa do przeczytania,
ponieważ wymaga pewnego poziomu świadomości kulturowej, który w dzisiejszych
czasach bynajmniej nie jest powszechny. Książka jest niezwykle skomplikowana i
wyznacznikiem ogromnej, imponującej wiedzy autora. Niejednokrotnie postawi
czytelnika przed faktem nieznajomości pism, o których mowa, co stanowić będzie
bazę do frustracji. Niemniej jednak uznałam lekturę za bardzo satysfakcjonującą i na pewno do niej będę niejednokrotnie, w miarę potrzeby wracać.
C.L. Lewis, Odrzucony obraz. Wprowadzenie
do literatury średniowiecznej i renesansowej, Wydawnictwo animi2, wydanie 2022,
tytuł oryg.: Discarded Image. An Introduction to Medieval and Renaissance
Literature, tłumaczenie, przedmowa i mały słownik autorów brytyjskich Witold
Ostrowski, okładka twarda, stron 288.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Dziękuję bardzo za konstruktywne słowo pisane pozostawione na tym blogu. Nie zawsze mogę od razu odpowiedzieć, za co przepraszam.
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników. Prowadząca bloga nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.