Głównym bohaterem powieści jest Rudolf, który w przebraniu zwykłego robotnika wkracza na ciemne ulice Paryża. W rzeczywistości jest Wielkim Księciem Gerolstein, fikcyjnego Wielkiego Księstwa Niemiec. W mrocznych zaułkach spotyka ludzi ubogich, pracujących za marne pieniądze, często jednak pozostających bez środków do życia, włóczęgów, żebraków, przestępców i innych wchodzących w skład marginesu społecznego. Opowieść wiedzie czytelnika po dziewiętnastowiecznych uliczkach Ile de la Cite. Rudolf potrafi mówić w żargonie nizin społecznych, okazać współczucie dla klas niższych, kieruje się dobrym osądem i posiada błyskotliwy umysł. Pierwszymi napotkanymi postaciami są Szuryner i szesnastoletnia Gualeza. Tajemnice Paryża to w skrócie historia zaginionej córki księcia Rudolfa, którą spotykamy już na pierwszej stronie powieści, gdy nieświadomy jej tożsamości ojciec ratuje młodą dziewczynę z rąk rzezimieszka. Gualeza jest prostytutką, a Szuryner jest byłym rzeźnikiem, który odsiedział 15 lat więzienia za morderstwo. Obie postacie są wdzięczne Rudolfowi za okazaną pomoc. Potem znajduje dziewczynie dobre miejsce za miastem, a Gualeza staje się Marią. Mamy jednak liczne wątki poboczne i historie licznych bohaterów, dla których Rudolf staje się niejednokrotnie wybawcą. Oprócz wydarzeń teraźniejszych, czytelnik poznaje przeszłość Rudolfa oraz w formie retrospekcji szczegóły z przeszłości poznanych bohaterów. Tak płynie opowieść...
Eugène Sue to pseudonim literacki Marie-Joseph-
Eugène Sue
(1804-1857), który przyszedł na świat w rodzinie słynnych od czterech pokoleń
chirurgów. Jego ojcem był Jean-Joseph Sue,
profesor anatomii w Szkole Sztuk Pięknych, który praktykował w paryskim
szpitalu Gwardii Konsulów przy ulicy Saint-Dominique w Paryżu, a matką poślubiona
po pierwszym rozwodzie Marie-Sophie Derilly. Sue od dzieciństwa nie przejawiał
chęci do bycia kolejnym lekarzem w rodzinie. Obdarzony był za to wielką
fantazją i talentem literackim. W kręgach społecznych Sue uważany był za dandysa:
oznaczał się wyszukaną elegancją, niczym nieskazitelnym ubiorem, otaczał się
kurtyzanami, pobierał lekcje boksu, dobrze jeździł wierzchem i miał wspaniałe
powozy. Jeszcze w l. 30. XIX w. cieszył się
powodzeniem i popularnością na salonach, wydając odziedziczony po zmarłym
ojcu majątek. Kilka lat spędził w służbie marynarki jako pomocnik felczera, co
miało być lekarstwem na hulaszczy tryb życia. W końcu zamieszkał na stałe w
Paryżu. W 1837 r. wskutek problemów finansowych zniknął z paryskich salonów. W
1841 r. doszło do spotkania zorganizowanego przez Félixa Pyata w domu
robotnika i działacza politycznego Fugèresa, po której to wizycie Sue miał
wypowiedzieć słowa: „Je suis socialiste!”. W tym roku Sue dostał propozycję napisania
publikacji o półświatku Paryża. Początkowo był do tego pomysłu nastawiony
sceptycznie, ale w końcu zdecydował się podjąć wyzwanie. Jak głosi legenda,
pewnego dnia Sue założył stare ubranie malarza, włożył czapkę i wyruszył na
poszukiwanie przygód w ciemnych zaułkach. W kabarecie przy Rue aux Fèves miał
być świadkiem bójki. Napisał szybko pierwsze rozdziały bez planu i pomysłu, jak
ma się rozwijać akcja. Pierwszy fragment zyskał od razu popularność i uznano za
sensację, wobec tego Sue podjął się kolejnych, niebezpiecznych wypraw, aby dogłębnie
badać życie w biednych dzielnicach Paryża.
Powieść Tajemnice Paryża po raz pierwszy opublikowana była w odcinkach we Francji, w dzienniku Journal des débats od 19 czerwca 1842 do 15 października 1843, w dziewięćdziesięciu odcinkach. W Tajemnicach Paryża autor przedstawił niezmiernie sugestywny obraz Paryża, stosując plastyczne opisy, półmrok i mrok okalający miejsca, aurę tajemniczości, grozy i melodramatyzmu. W powieści występuje płynny, nieracjonalny bieg zdarzeń, niezwykłe zbiegi okoliczności, nieporozumienia, dziwne koleje losu i niejednoznaczności w ocenie bohaterów. Sue pokazuje jednak dwuznaczność natury ludzkiej. Powieść determinowana była przez jej felietonowy charakter i ukazywanie się w odcinkach. Mocny też był czynnik piszącego na zamówienie autora oraz zdanie publiczności, która w listach do autora i redakcji domagała się konkretnych rozwiązań poszczególnych wątków. Dialog ma tu przewagę nad narracją, a opisy są nacechowane teatralizacją. Dobro jednak wyraźnie i jasno jest oddzielone od zła. Podłość, nikczemność, chciwość i draństwo istnieje również w warstwie bogatej społeczeństwa. Bieda i nędza sprzyja jednak upadkowi.
Warto wiedzieć, że oryginalna powieść była bardzo długa, liczyła ponad 1000 stron. Wspaniała klasyka literatury, którą należy analizować w odniesieniu do ówczesnych czasów.
Eugène Sue, Tajemnice Paryża, wydawnictwo MG, wydanie 2022, tytuł
oryg.: Les Mystères de Paris, przekład: anonimowy, oprawa miękka ze
skrzydełkami, stron 624.
Warto zajrzeć do:
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu
Zielonogórskiego, Seria Scripta Humana, 2014, t. 3: Eugeniusz Sue: życie -
twórczość – recepcja.
Zapowiada się bardzo interesująco
OdpowiedzUsuńRzeczywiście jest, choć pewnie nie każdemu się spodoba. Trzeba ją jednak umieścić w odpowiednim wieku i czasie i wszystko będzie dobrze, jeśli chodzi o odbiór. Bardzo polecam!
Usuń