19 lutego 2013

Johann Joachim Winckelmann, Dzieje sztuki starożytnej.

Johann Joachim Winckelmann (1717-1768) rozpoczął pisać Dzieje sztuki starożytnej w roku 1759, kiedy to powstał tekst opisujący Torsa Belwederskiego. Cale dzieło ukazało się pod koniec 1763 roku, ale już z datą wydania 1764. Dzieli się na dwie części: pierwsza poświęcona jest badaniu sztuki „ze względu na jej istotę” i drugą przedstawiającą przemiany twórczości artystycznej w Grecji i Rzymie „ rozpatrywane z uwzględnieniem zewnętrznych okoliczności historycznych”. W części pierwszej autor przedstawił dzieje sztuki między innymi Egipcjan, Fenicjan, Persów, Greków i Rzymian. W części drugiej zajął się bliżej analizą sztuki greckiej. 

Winckelmann uznawał sztukę starożytną za wzór idealny. Wielbił sztukę grecka za szlachetna prostotę i spokojną jedność. Przyjmował także cykliczny charakter rozwoju sztuki, ale odchodził od koncepcji biograficznej poszczególnych artystów. Widział analogię między starożytnym a nowożytnym światem sztuki. Ideału poszukiwał nie w naśladownictwie natury, a w wyrażeniu piękna absolutnego. W starożytności Winckelmann wyróżnia cztery tradycje rzeźby, które w kategorii sztuki antycznej budziły jego największe zainteresowanie – egipską, etruską, grecką i rzymską. Przy czym Winckelmann dokonał analizy dzieł powszechnie znanych takich jak Grupa Laokoona, Wenus medycejska, Wenus kapitolińska, Grupa Niobidów, Apollo belwederski czy Torso belwederskie, ale także wprowadził nieznane przykłady z zakresu numizmatyki, gliptyki i rzeźby. W badaniach stosował metodę komparatystyczną czyli dla datowania rzeźb monumentalnych analizował elementy stylu monet antycznych, które były opatrzone datą lub wizerunkiem panującego władcy.  

Winckelmann powiązał badania antykwaryczne i krytykę artystyczną, znawstwo i teorię sztuki. W pracy swej Winckelmann zwrócił uwagę na analizę dzieła sztuki -badając zarówno od strony jego formy i materiału, wprowadził pojęcie stylu. U Winckelmanna pojęcie stylu objawiało się, jako wyraz całościowo pojętej kultury, w której odzwierciedla się między innymi klimat, gospodarka, ustrój, religia i życie duchowe danego ludu. Zaproponował podział sztuki antycznej na cztery okresy rozwojowe: antyczny - przed Fidiaszem, przed V wiekiem p.n.e., wzniosły - obejmujący działalność Fidiasza i jemu współczesnych, połowa V wieku p.n.e., piękny - od działalności Praksytelesa do Lizypa i Apellesa, a więc IV w. p.n.e., naśladujący - do końca starożytności.

Co prawda Winckelmann popełnił w swoim dziele szereg pomyłek, nie mógł przykładowo odróżnić kopii rzymskiej od greckiego oryginału, ale działalność Winckelmanna miała niewątpliwie charakter pionierski, bowiem dał on podwaliny pod badania naukowe i zapoczątkował wytworzenie metod badawczych  archeologii i historii sztuki.



Johann Joachim Winckelmann, Dzieje sztuki starożytnej, wydawnictwo Universitas, tłumaczenie Tadeusz Zatorski, seria: Klasycy teorii i historii sztuki, pod redakcją Wojciech Bałus, oprawa miękka ze skrzydełkami, stron 400.

2 komentarze:

  1. Ciekawa jestem czy pisze z taką pasją, z jaką dokonywał swych badań i odkryć, a także, czy język książki się nieco nie zestarzał. Pomyłki- są do wybaczenia, wszak od jego czasów mamy znacznie większe doświadczenie i dostępność źródeł nieporównywalnie większą. Pojawiła się u Ciebie weryfikacja obrazkowa :(((

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Język jest do przebrnięcia, to bardzo dobry przekład.
      Weryfikację włączyłam na noc, bo spamy mi się "przedzierają". Już nie ma.

      Usuń

Dziękuję bardzo za konstruktywne słowo pisane pozostawione na tym blogu. Nie zawsze mogę od razu odpowiedzieć, za co przepraszam.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników. Prowadząca bloga nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.