Metody i teorie historii sztuki to już druga pozycja autorstwa profesor historyk sztuki i Women’s Studies , pani Anne D’Alleva, z którą miałam przyjemność zetknąć się w ostatnim czasie. Tym razem Autorka zajmuje się wprowadzeniem czytelnika w akana wyżej wspomnianej dziedziny od strony metod i teorii. Jak sama Autorka przyznaje nie jest to ani encyklopedia, a ni pozycja w pełni wyczerpuj ca poruszane w niej problemy. Ma jednak charakter podręcznika i ma na celu wskazywać różnorodne kierunki współczesnej historii sztuki. Autorka przedstawia, więc polemiki, kontrowersje i wykluczające się niekiedy punkty widzenia.
Anne D’Alleva tłumaczy czytelnikowi, co różni teorię od metodologii i co
tak właściwie kryje się pod pojęciem teorii i dlaczego jest ona istotna dla
uprawiania historii sztuki. Autorka zajmuje się analizą dzieła sztuki
(formalizm, ikonografia, ikonologia, semiotyka), przedstawia konteksty sztuki
(marksizm, materializm, feminizm, queer,
postkolonializm), zarysowuje psychologię i percepcję sztuki (Freud, Jung,
Lacan) oraz teorie interpretacji (hermeneutyka, strukturalizm i
poststruktualizm, dekonstrukcja, postmodernizm). Każdy z rozdziałów zaczyna się
krótkim wprowadzeniem, a kończy przykładowym zdjęciem dzieła sztuki i ułatwiającą
jego analizę serią pytań i możliwych odpowiedzi oraz krótkim podsumowaniem
omówionych wiadomości i wyprowadzeniem końcowych wniosków. W ostatnim rozdziale
czytelnik znajdzie praktyczne wskazówki dotyczące pisania tekstów w formie referatów
- wykorzystujących teorie. Na końcu każdego rozdziału zamieszczony został spis
lektur, który umożliwia dalsze pogłębienie wybranego tematu. Na końcu książki
dodatkowo znajduje się spis wybranej literatury w języku polskim.
Jest to stosunkowo krótkie i zwięzłe wprowadzenie do historii sztuki,
skierowane w głównej mierze do studentów tego kierunku. W książce znaleźć można,
więc wybór dokonany przez Autorkę oraz zastosowane przez nią uproszczenia. Zastosowany
styl i język jest raczej specjalistyczny, choć Autorka stara się jasno
tłumaczyć podejmowane tematy. poza tym warto zaznaczyć, że ksiązkę można czytać od deski do deski lub też wybiorczo według interesujących czytelnika tematów. Jest to
jednak pozycja przydatna.
Anne D'Alleva, Metody i teorie historii sztuki, wydawnictwo Universitas, wydanie 2013, seria: Jak czytać..., tłumaczenie: Eleonora Jedlińska, Jakub Jedliński, oprawa miękka ze skrzydełkami, stron 240.
Zapowiada się bardzo ciekawie. Żałuję, że moja córka nie skorzystała choć raz z tej książki na lekcjach z historii sztuki. Powiem więcej. Szkoda, że historia sztuki nie jest obowiązkowa w polskiej szkole średniej :)
OdpowiedzUsuńMamy wiedzę o kulturze, ale to takie masło maślane i jak ktoś nie potrafi przekazać wiedzy, to niestety będzie źle. Na maturze można sobie wybrać historię sztuki pisemnie, ale jak zawsze uczniom pokazywałam (uczyłam dwa lata wiedzy o kulturze) wydruki to rezygnowali.
UsuńPo "Innych obrazach" Marii Poprzęckiej trudno oderwać się od innego patrzenia na sztukę, patrzenia z większą ciekawością, czy patrzenia w ogóle, a książka Anne D'Alleva brzmi bardzo ciekawie i na pewno sięgnę po nią w swoich ciągłych próbach uzupełniania wiedzy o sztuce. Dziękuję Montgomerry. Jesteś moim nieustającym źródłem inspiracji czytelniczych, ale też mojego wychodzenia poza własne granice książkowe. Pięknego majowania życzę!
OdpowiedzUsuńpo "Inne obrazy" na pewno sięgnę:)Bardzo dziękuję Ci Małgosiu za miłe słowa:)
Usuńdobrej majówki
Temat mi bliski, kiedyś główne moje zainteresowanie, a teraz chętnie do niego wracam :)
OdpowiedzUsuńBiorąc pod uwagę, to czym się zajmuję to powinna być to lektura obowiązkowa. Zawsze kiedy projektuję coś nowego muszę sprawdzać znaczenie każdego symbolu, brak kierunkowego wykształcenia mści się okrutnie... Nie ma rady, trzeba uzupełnić wiedzę. Zaintrygowała mnie ta psychologia i percepcja. Ciekawe w jakim stopniu dzieło sztuki może wpłynąć na naszą psychikę. Cóż trzeba będzie przeczytać.
OdpowiedzUsuńUdanej majówki życzę! :)
co do symbolu i znaczeń to raczej odesłałabym do ikonologii.
UsuńTobie również:)
Miałam przyjemność na studiach czytać drugą książkę tej pani: "Jak studiować historię sztuki". Zdecydowanie pouczająca lektura. Ta jest w planach- na razie zabrakło na nią czasu.
OdpowiedzUsuńCzytałam i to niedawno:)
Usuń