Chronologia sztuki pod redakcją Iaina Zaczka to książka
przedstawiająca w formie szybkich
odsłon wiadomości, kluczowe przemiany w ramach historii sztuki, kultury i
historii, jakie miały miejsce w Europie zachodniej od czasów prehistorycznych aż po współczesne.
Książka powstała pod redakcją Iaina Zaczka prezentuje streszczenia, omówienia
dzieł sztuki, prezentacje, paski boczne przygotowane w dziedzinach wiedzy przez
takich autorów jak: Ian Chilvers, Emma Doubt, Ann Hildyard, Susie Hodge, Ann
Kay i Carol King.
W jednej książkowej pozycji ukazanych
zostało tysiące lat. Znaleźć tu można obfitość faktów pogrupowanych w
pięciu rozdziałach: starożytność i średniowiecze, renesans i barok, rokoko i
neoklasycyzm, romantyzm i później, epoka nowoczesna. Nie ma tu jednak konwencjonalnych
podziałów na okresy historyczne, szkoły i ruchy artystyczne. Lektura pokazuje jednak,
że Młody rycerz Vittore Carpaccio
powstał zaledwie cztery lata wcześniej od Melancholii
Albrechta Dürera.
Zwrócono odrębnie uwagę między innymi na: przedstawienia świętych, miniatury
portretowe, obrazy piekła, rozwój drukarstwa, gotycki horror, kolonie
artystyczne, sztukę plakatu. Na osi czasu z kolei odnaleźć można mniej znane
szerszemu odbiorcy zaznaczenia o tym, że: Robert de Bruce odnosi zwycięstwo nad
królem Anglii Edwardem II w bitwie pod Bannockburn (1314); Pirat Czarnobrody po
zajęciu „La Concorde” wprowadza rządy terroru na wybrzeżach amerykańskich i na
Karaibach (1717); Eadweard Muybridge
wykonuje swoje przełomowe próby fotograficzne analizując ruchy konia (1878); Sony
wprowadza na rynek walkmana, przenośny odtwarzacz kaset audio (1979). Ostatnią
zaznaczoną datą jest rok 2017 z podpisem: rozpoczyna się Brexit, formalny
proces wycofania Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej, na podstawie art. 50. Traktatu
unijnego.
Książka zawiera wiele
kolorowych reprodukcji, które powiązane zostały z osią czasu. Na tej ostatniej
zaznaczono dodatkowo zachodzące zmiany w postrzeganiu sztuki, wynalazki, zmiany
zachodzące na tle społecznym, politycznym, gospodarczym, literackim i naukowym.
Jak można oczekiwać po takiej książce, zachodzące zmiany podkreślone zostały
przez standardowe i powszechnie znane dzieła sztuki począwszy od malowideł
naskalnych z Lascaux i Palety Narmera, poprzez Tkaninę z Bayeux, obrazy Boscha,
Botticellego, Caravaggio, Rafaela, Vermeera, Jeana-Antoine’a Watteau, Eugène
Delacroix, Édouuarda
Maneta, Gustava Klimta, Pabla Picassa, Paula Klee, Grant Wooda, aż po Andy
Warhola i współczesne instalacje. W książce pojawiają się także mniej znane dzieła sztuki i pojęcia: wortycyzm, land art (sztuka
ziemi), YBA, sztuka figuratywna. Znaleźć tu też można bardzo ogólną próbę
klasyfikacji i uwzględnienia różnorodnych form sztuki (performance, fotografia,
film, instalacje) przykładowo z lat 2000-2017. Najbardziej
znaną formą staje się street art (sztuka uliczna).
To prezentacja swoistego miksu,
jaki na przestrzeni lat zaserwowała nam historia w zachodzących przemianach
religijnych, kulturalnych, społecznych, gospodarczych, politycznych, etycznych.
Książka ukazuje więc rozwój sztuki w szerokim kontekście. Dzieło sztuki nigdy
nie powstaje w próżni. Badać go należy w odniesieniu do zachodzących w danym
czasie przemian i faktów. W kontekście tego, analiza dzieł sztuki staje się nie
tylko interesujące, ale i niejednokrotnie prowokujące.
Chronologia sztuki: oś czasu kultury zachodniej od czasów
prehistorycznych po współczesne, wydawnictwo Arkady, wydanie 2019, pod red.
Iain Zaczka, tytuł oryg.: A Chronology of
Art: A Timeline of Western Culture from Prehistory to the Present (2018,
USA), tłumaczenie: Bożena Mierzejewska, oprawa twarda, format: 22x26 cm, stron 288.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Dziękuję bardzo za konstruktywne słowo pisane pozostawione na tym blogu. Nie zawsze mogę od razu odpowiedzieć, za co przepraszam.
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników. Prowadząca bloga nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.