Adoration of the Kings, 1612-1614
Fray Juan Bautista Maíno (Pastrana, Guadalajara, 1581 -
Madrid, 1649)
Olej na płótnie,
Wymiary: 315 x 174 cm
Museo del Prado, Madryt
Museo del Prado, Madryt
Fray Juan Bautista Maíno jest
jednym z najbardziej nieznanych mistrzów hiszpańskiego malarstwa. Niewiele
wiadomo na temat jego życia i twórczości. Przypisywanych mu jest obecnie jedynie
około czterdziestu dzieł. Wiadomo, że Maino uczył rysować przyszłego króla
Filipa IV, który zawsze wyrażał uznanie i szacunek dla artystycznego osądu
swego byłego nauczyciela. W rzeczywistości fakt, że urodził się w Hiszpanii,
nie był znany nawet do 1958 r. Obecnie wiadomo, że urodził się w 1581 r. w
Pastrana, Alcarria, w rodzinie mediolańskiego kupca o tym samym imieniu i
pochodzącego z Lizbony Ana de Figueredo. Prawdopodobnie pod koniec XVI w.
przeprowadził się z Madrytu do Włoch. Tam otrzymał solidne podstawy w dwóch
wiodących ruchach malarskich, które dominowały w Rzymie ok. 1600 r.: malarstwo
przyrodnicze szkoły Caravaggio i włoskiego klasycyzmu związanego z Annibale
Carracci i szkołą bolońską. W pracach Maíno widoczne jest łączenie stylów
poprzez: rzeźbiarską monumentalność postaci; oddawanie intensywnego i
kontrastującego oświetlenia; żywe, nasycone kolory bogate w żółcie, ochrę,
kobaltowe błękity.
14 lutego 1612 r. Juan Bautista Maíno podpisał kontrakt na wykonanie
obrazów do kościoła klasztornego San Pedro Mártir w Toledo. Maíno miał
namalować obrazy w ciągu ośmiu miesięcy. Miały one przedstawiać sceny i epizody
określone przez przeora klasztoru. Mimo porozumienia zawartego w umowie obrazy
nie zostały ukończone do grudnia 1614 r. W międzyczasie Maíno wstąpił do
klasztoru, 27 lipca 1613 r. stając się członkiem Zakonu Dominikanów.
W rezultacie ołtarz kościoła składający się z czterech płócien Cuatro
Pascuas [cztery święta], jest kluczowym punktem odniesienia w twórczości Maína.
Są to: Przyjście Ducha Świętego,
Zmartwychwstanie Chrystusa, jego
Narodziny i Adoracja Trzech Króli,
czyli najważniejsze epizody z życia Chrystusa. Artysta namalował rzeczy i postacie
w majestatycznej naturalnej wielkości.
The Adoration of the Shepherds,
1612 – 1614
Fray Juan Bautista Maíno
Olej na płótnie,
Wymiary: 315 x 174 cm
Museo del Prado, Madryt
Adoracja Trzech Króli jest
bez wątpienia jednym z najważniejszych i najbardziej chwalonych dzieł Maína. Obraz
został zaprojektowany tak, aby zajmować prawą stronę na głównym ołtarzu
kościoła San Pedro Mártir w Toledo i znajdował się na niższym poziomie tego
zespołu. W ten sposób powstała para kompozycyjna i kontrapunkt dla Adoracji Pasterzy. Odbiorca – widz miał
zobaczyć go z bliska. Powściągliwa, ziemista paleta Adoracji Pasterzy zmienia się tutaj w malarstwo nacechowane kolorami.
Przekazują one bogactwo i egzotyzm Mędrców, przedstawicieli potęg trzech
kontynentów, którzy upadają przed Dzieciątkiem i oferują dary, które świadczą o
szczególnej naturze Chrystusa: złoto, kadzidło i mirrę.
Maíno przygotował prezentację epizodu poprzez kompozycję, która jest
szczególnie prosta w odniesieniu do struktury przestrzennej i rozmieszczenia
figur i innych elementów. Oparł się na liniach diagonalnych i wertykalnych. Jednak
bohaterowie przekazują ogromne ciepło i emocje oraz odnoszą się do siebie w szczególny
sposób.
Scena rozgrywa się w ruinach jednego z najsłynniejszych budynków w
Rzymie, Koloseum, porośniętych wiecznie zielonym bluszczem. Po prawej Maíno
umieszcza Świętą Rodzinę. Maryja trzyma na podołku Dzieciątko Jezus, czule
owijając go w część swego płaszcza. Palce jej lewej ręki delikatnie naciskają
na jego ramię, aby pomóc mu zachować pozycję pionową, gdy błogosławi Mędrców. Matka
Chrystusa siedzi na solidnym kamiennym bloku, a u jej stóp znajduje się jego
mniejsza wersja służąc jej jako podnóżek. Jej młodzieńcza twarz jest generalnie
podobna do wyidealizowanej prezentacji widzianej w Adoracji Pasterzy, ale jej rysy są bardziej szczegółowe, a
spojrzenie bardziej skupione. Tak samo jest w przypadku świętego Józefa, który
ma długą, splątaną brodę i odwrócony w stronę Baltazara, kieruje palec
wskazujący w stronę Dzieciątka Jezus. Ten gest wywodzi się od Caravaggia i
służy do tworzenia dalszych linii kierunkowych w kompozycji. Ruch powtarza
młody człowiek po lewej stronie, który wydaje się być częścią orszaku Mędrców i
który spogląda z przestrzeni kompozycyjnej, kierując palec wskazujący na noworodka. Badacze przypuszczają,
że być może jest to pielgrzym o wyglądzie samego Maíno.
Kacper usytuowany na pierwszym planie, bardzo blisko widza, namalowany
jest z uderzającym realizmem. Zwrócony w stronę Dzieciątka przedstawiony został
z siwiejącą i łysiejącą głową. Ubrany w kosztowną tunikę z fioletowego jedwabiu
(nawiązanie do szesnastowiecznej włoskiej mody) i złotą szatę z motywami
liściowymi w złotym i jedwabnym brokacie. Przynosi złoto w postaci podarunku,
który umieszcza u stóp Dzieciątka Jezusowego. To kosztowny kielich z pokrywą, który
stoi na ziemi na najbliższym pierwszym planie. Mędrzec klęka przed Dzieciątkiem
i pokazuje gest czci (ręka na piersi). Właśnie pocałował Niemowlę, jak można
wywnioskować z pozycji lewej stopy Dziecka, które pochyla się ku niemu z wyrazem
dziecinnej ciekawości na twarzy.
W kompozycji wyżej przedstawiony na kolanach jest również Melchior, który oferuje pozłacany kielich z kadzidłem,
symbolem boskiej natury Noworodka. Na jego twarzy widoczne jest zamyślenie i
delikatny uśmiech. Jego lekko skośne oczy, krótka, rzadka broda, duży biały
turban ze złotymi pasami i ozdobny kaftan wskazują na jego bliskowschodnie (tureckie)
pochodzenie.
Za nim stoi Baltazar, młody czarnoskóry mężczyzna trzymający w dłoniach
rodzaj perłowej muszli, ozdobionej złotem, zawierającej mirrę, która symbolizuje
przeznaczenie Dzieciątka, urodzonego po to, by umrzeć i w ten sposób odkupić
ludzkość. Właśnie muszla podana została mu przez spoglądającego na niego sługę, które chroni dłonie pana Mędrca przed ewentualnym jej upuszczeniem. Ubiór Baltazara jest
lniany i jedwabny. Na głowie ma mały turban zawinięty na czerwonej czapce, ozdobiony kolorowymi piórami.
Widoczne są miękkość i lekkość oraz subtelny światłocień. Afrykańskie rysy są
doskonale widoczne i przedstawione ze wszystkimi drobnymi szczegółami i
niuansami skóry.
Głowa Baltazara jest wyrównana z głowami pozostałych dwóch Mędrców,
tworząc linię, która kończy się na płótnie gwiazdą prowadzącą ich do Dzieciątka
Jezus i jego rodziny. Z tej ośmioramiennej gwiazdy emanuje potężny złoty blask.
Płótno jest powszechnie chwalone jako jedna z najlepszych prac Maíno i
doskonały przykład caravaggionizmu (formuła stylistyczna w malarstwie barokowym
wprowadzona i rozwinięta ok. 1605-1640 przez włoskich kontynuatorów i
naśladowców Caravaggia), malarstwa najbardziej jaśniejącego i kolorowego. Widać
tu też specyficzne elementy: takie jak przedstawienie bluszczu i głaz na
pierwszym planie. Niektórzy badacze twierdzą, że płynny przepływ postaci i
charakter kompozycji zbliżają ją do twórczości Orazio Gentileschi’ego.
Źródła:
Opracowano na podstawie:
https://www.museodelprado.es
https://www.museodelprado.es/en/the-collection/art-work/the-adoration-of-the-magi/3f1f4d63-0476-4ac0-904f-776713defe78
Ruiz, L .: Juan Bautista Maíno: 1581-1649, Museo Nacional del Prado, 2009 – fragm. na stronie https://www.museodelprado.es
https://www.wga.hu/index1.html
Opracowano na podstawie:
https://www.museodelprado.es
https://www.museodelprado.es/en/the-collection/art-work/the-adoration-of-the-magi/3f1f4d63-0476-4ac0-904f-776713defe78
Ruiz, L .: Juan Bautista Maíno: 1581-1649, Museo Nacional del Prado, 2009 – fragm. na stronie https://www.museodelprado.es
https://www.wga.hu/index1.html
Adekwatny obraz na dzisiejszy dzień. Pierwsza myśl, jak mi przyszła patrząc na niego- to barok. I jak widzę nie pomyliłam się. Mój ukochany obraz związany z dzisiejszą tematyką to pochód Trzech króli Benozza Gozzoli. Wciąż na niego patrzę, bo stanowi tapetę na ekranie laptopa. Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńWybór obrazów o tej tematyce jest rzeczywiście spory. Wiele jest bardzo dobrze znanych, inne mniej jak ten. Obraz Gozzoli musiałam sobie przypomnieć, a to przecież renesans i Medyceusze :) pozdrawiam
Usuń