Historia sztuki to kolejna propozycja będąca kompendium całościowej
wiedzy o sztuce od czasów prehistorycznych do współczesnych. Nie ma tu jednak
terytorialnej granicy. Scharakteryzowane zostały też epoki, najważniejsza
literatura, dzieła sztuki i ich oddziaływanie ujęte w szerszym aspekcie. Przykładowo
przy okazji renesansu oddzielnie omówiono: wczesny renesans, renesans wenecki,
dojrzały renesans, renesans północy. Wśród autorów znaleźli się między innymi: Susie Hodge, Wendy Osgerby, Iain Zaczek, Amy Dempsey, Stephen Hooper. Nad wydaniem czuwał Stephen Farthing.
Przy krótkiej analizie wybranego dzieła
sztuki, zaprezentowana została oś czasu, na której zaznaczone zostały daty dotyczące
tła politycznego, społecznego, gospodarczego, kulturalnego. Odbiorca poznaje
również najważniejsze daty z życia danego artysty. To jednak dzieło (obraz,
grafika, rzeźba, fresk, mozaika, fotografia, instalacja) staje się centrum i
podstawą przyswojenia wiedzy przez czytelnika. Ważne jest skupienie na danym
obiekcie i zrozumienie intencji artysty i przekazu dzieła. Oprócz reprodukcji
ukazanej w całości, autorzy książki zwracają uwagę na ważne miejsca na tymże
dziele sztuki. W przypadku Wielkiej odaliski
(1814) Jeana – Auguste- Dominique Ingresa jest to: władcze spojrzenie, niezgrabna
poza, kadzielnica i krzywizna pleców. W przypadku Mleczarki (ok. 1658) Johannesa Vermeera będą to: światło, gwóźdź na
ścianie, kafle z delft, chleb i blat stołu. Dane omawiane w opisach
zaprezentowane zostały na skrótowych wycięciach z obrazu.
Oprócz tego czytelnik poszerza
swoją wiedzę poprzez przyswajanie pojęć. Gdy prezentowana jest attycka amfora
czarnofigurowa (ok. 540-530 p.n.e.), wówczas wyjaśnione zostaje pojęcie
malarstwa czarnofigurowego. Przy Zakliniaczu
węży (1907) Henri’ego Rousseau w kolorowej ramce znaleźć można wyjaśnienie
pojęcia "sztuka naiwna"; w przypadku Ambasadorów (1553) Hansa Holbeina Młodszego
poruszono termin "anamorfizmu". Mowa jest też o zastosowanych kolorach i źródłach
światła.
Obok znanych dzieł sztuki w książce
znaleźć można informacje mniej znane. O ile nieco więcej wiemy na temat sztuki
Japonii czy Chin, to już potencjalny czytelnik niezaznajomiony z tematem, nie byłby raczej w
stanie nic powiedzieć na temat malarstwa radźpuckiego. Omówiona została też na przestrzeni
epok między innymi: sztuka islamu, Siuksów, wysp Oceanii, Afryki. Klarowne
wyjaśnione zostały pojęcia z zakresu sztuki.
Układ książki jest dobrze
skonstruowany i pozwala na szybkie przyswojenie wiedzy w zakresie podziałów istniejących
w szerokiej dziedzinie jaką jest historia sztuki. Nacisk położony został przede
wszystkim na uważną obserwację dzieła sztuki i zaangażowanie odbiorcy w jego
poznanie. Każdy z działów i podrozdziałów stanowi pewną całość i może być studiowany
niezależnie od treści pozostałych. O swoisty rodzaj przewodnika obejmujący
zdumiewającą liczbę kierunków pomocny w studiowaniu i poznawaniu w ramach szerokiego terminu jakim jest "historia sztuki".
Historia Sztuki, wydawnictwo Arkady, wydanie 2019, red. naukowa Stephen
Farthing, przedmowa Richard Cork, tytuł oryg.: Art: The Whole Story (2010), tłumaczenie: Piotr Lewiński,
Małgorzata Szubert, tłumaczenie uzupełnień: Katarzyna Maleszko, okładka twarda,
stron 576.
Dziękuję za przybliżenie albumu,będzie to jeden z wielu zakupionych z poleconych tu .
OdpowiedzUsuńDziękuję za dobre słowo i cieszę się, że prezentacja się podobała :)
UsuńPiękny.
OdpowiedzUsuń