Śmiertelny sen to powieść, która przenosi
czytelnika do Londynu końca XVI wieku. Nasz bohater, a jednocześnie narrator, przybywa
do Londynu, aby zatrudnić się, jako aktor w jednej z trup teatralnych. To
dwudziestosześcioletni, przystojny i bystry Nicholas Revill, syn pastora, który
już od dwóch lat wędruje po Anglii i gra w sztukach. W Londynie udaje mu się zaleźć
angaż na zastępstwo, na okres dwóch tygodni, w teatrze Globe. To tylko małe
rólki w sztukach takich jak Miejskie
rozrywki, Juliusz Cezar, Tragedia w Somerset, Hamlet, ale młody Revill jest
zadowolony. Przy okazji udaje mu się poznać kilku wływowych osobistości, a nawet samego Szekspira. Podczas jednego
wieczoru zostaje poproszony o dostarczenie liściku damie siedzącej w jednej z
lóż. Revill nie chce narazić się nowo poznanym osobom z teatru, postanowił wypełnić
prośbę. W skutek dodatkowych zaistniałych dość nieprzyjemnych okoliczności poznaje
państwa Eliotów: sir Thomasa, lady Alice i młodego Williama. To ten ostatni wkrótce
poprosi Revilla o rozwiązanie zagadki tajemniczej śmierci jego ojca. Jak bowiem
okazuje się lady Alice niedługo po śmierci pierwszego męża, poślubiła jego
brata sir Thomasa. Koniec końców, że wszystkie zbiegi okoliczności bardzo
przypominały fabułę szekspirowskiego Hamleta.
Sceptyczny Revill zgadza się zamieszkać w bogatym domu Elliotów i pomóc
Williamowi.
Philip Gooden
znalazł całkiem dobry sposób na stworzenie serii opowiadającej o kryminalnych przygodach
Nicholasa Revilla w późnośredniowiecznym Londynie. Śmiertelny sen to bowiem pierwsza część całego cyklu osadzonego w
czasach panowania Elżbiety I, a potem Jakuba I. Całkiem gładko wplata w książce
fabuły powstałych spod pióra Szekspira sztuk teatralnych, choć oczywiście w
pierwszej części na pierwszy plan wysuwa się Hamlet, którego powstanie datowane jest na lata 1598-1601. Autor
charakteryzuje ówczesny Londyn, jego podział na część południową i północną, społeczeństwo,
tło obyczajowe i w miarę potrzeby także historyczne.
Styl autora
charakteryzuje się specyficznym humorem podszytym sporą dawką ironii, a
miejscami i sarkazmu. Dobrze się to czyta, acz początek nie wydaje się zapowiadać
ciekawego ciągu dalszego, zwłaszcza w tych miejscach, w których nadużywane jest
słowo na „k”. Należy, więc spokojnie przez niego przebrnąć. Cała intryga i
zagadka kryminalna jest dość dobrze zarysowana, co wpływa na zadowolenie
czytającego. To dobra książka, ale nie spodziewajcie się mocnych wrażeń, raczej
powtórki z literatury.
Philip Gooden, Śmiertelny sen, wydawnictwo Mira, wydanie 2015, seria: Kod Szekspira, tłumaczenie Jacek Żuławnik, oprawa miękka, stron 304.
Czekałam na jakąś opinię o tej książce, bo tyle już razy sparzyłam się na tego typu literaturze, że jestem niezwykle ostrożna. Na minus przede wszystkim to, że jest to część cyklu - ostatnimi czasy, w miarę możliwości, omijam szerokim łukiem książki, które nie są autonomiczną całością, bo mnie te cykle irytują do bólu. Na minus także to, że powieść nie wciąga od razu, nie zachwyca od pierwszej strony, że trzeba "przebrnąć". Intryga i zagadka kryminalna są dla mnie w takich przypadkach mało istotne - najważniejsze jest tło obyczajowe i opis historycznego Londynu. Jeśli ta warstwa jest zadowalająca - to jestem chętna na lekturę.
OdpowiedzUsuńKażda książka jest sama w sobie zamknięta i to najważniejsze.
UsuńNie lubię wulgaryzmów i po pierwszych stronach miałam dość. Potem jednak jest już w miarę "normalnie". Poza tym sądziłam, że jak XVI wiek to styl też będzie nacechowany pod tym kontem. A tu jest zupełnie współcześnie. Ratuje go właśnie sarkazm i ironia, co bardzo rzadko spotykane jest w książkach.
Dobrze się jednak czyta :)
Dziękuję za tę recenzję! Właśnie szukałem jakiś pomysłów na prezent dla mojego brata. Mam nadzieję, że mu się spodoba:)
OdpowiedzUsuń