7 kwietnia 2019

Niedziela z obrazem.

Prometeusz, 1636-1637
Peter Paul Rubens (1577-1640)
Oil on panel
     Height: 25.7 cm.; Width: 16.6 cm
Proweniencja: Bequest of María Dionisia Vives y Zires, Duchess of Pastrana, 1889
Muzeum w Prado 




Mitologiczny bohater, Prometeusz, był synem Jowisza. Przeciwstawił się bogom, kradnąc z nich ogień i przekazując go ludziom, aby polepszyć ich życie na Ziemi. Ta historia opowiedziana przez Hezjoda w jego Teogonii jest przedstawiona w szkicu Rubena. Tutaj artysta chwyta moment, gdy uciekając z niebiańskiego Olimpu, Prometeusz spogląda wstecz. Gniew bogów jest podsycany przez promienie słoneczne, które świecą przez chmury. Wyczuwalna jest świadomość nadchodzącej kary. Rubens zrobił ten panel jako szkic do jednego z obrazów do Torre de la Parada (królewski pawilonik myśliwski Filipa IV; znajdował się na obrzeżach Madrytu, na terenie dzisiejszego Fuencarral-El Pardo, w pobliżu Pałacu Królewskiego El Pardo w górach Sierra de Guadarrama. W czasie wojny o sukcesję hiszpańską został ograbiony, a następnie zniszczony w pożarze), który został wykonany przez Jana Cossiersa. To przedstawienie Prometeusza z pochodnią w ręku zgodnie z kanonem mitu greckiego jako złodzieja.
 

Prometeusz, 1636-1638
Znany też jako: Prometeusz niosący ogień, Prometeusz wykradający ogień
Jan Cossiers (1600-1671), Antwerpia
Olej na płótnie
     Height: 182 cm.; Width: 113 cm
Muzeum w Prado
Proweniencja: Royal Collection (Torre de la Parada, El Pardo-Madrid, Pieza primera, 1701, s.n.; Torre de la Parada, Pieza primera, 1747, nº 22, Academia de Bellas Artes de San Fernando, Madrid, Pinturas que posee la Academia, 1796-1805, nº 71; Academia de Bellas Artes de San Fernando, Sala Reservada, 1827, nº 71; Museo Real de pinturas a la muerte de Fernando VII, Madrid, Salon 2º Escuela Flamenca, 1834, nº 280)





Obraz przedstawiający Prometeusza niosącego ogień, opiera się na szkicu Rubensa, a jego autorstwo było przedmiotem debaty w przeszłości. Ana Alicia Suarez z Meadows we flamandzkim departamencie Prado, odnalazła podpis Cossiersa  na pochodni Prometeusza. Jej odkrycie może być pomocne dla badaczy, którzy próbują uporządkować osobowości artystyczne malarzy, pracujących z Rubensem lub dla niego.


Źródła:


2 komentarze:

  1. Interesujący wpis. Jak dobrze że są kopiści i naśladowcy, w przeciwnym razie moglibyśmy na stałe utracić możliwość poznania dzieła. To bodajże Rubens utrwalił dla nas dzieło Leonardo da Vinci Bitwę pod Anghiari, które zanikło na ścianie Palazzo Signori we Florencji. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przez wiele lat twierdzono, że fresk w ogóle nie powstał. Rubens wykonał szkic na podstawie kartonu Leonarda. inne szkice powstały dzięki nienanym uczniom Leonarda. Pozdrawiam :)

      Usuń

Dziękuję bardzo za konstruktywne słowo pisane pozostawione na tym blogu. Nie zawsze mogę od razu odpowiedzieć, za co przepraszam.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników. Prowadząca bloga nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.