W 2001 r. w Londynie została wydana niewielka książka
jubileuszowa, zawierająca esej amerykańskiej historyczki sztuki Lindy
Nochlin (1931-2017). Esej nosił tytuł Dlaczego nie było wielkich artystek? i po raz
pierwszy został opublikowany w 1971 r. na łamach magazynu „ARTnews”. Oprócz
tego w książce znalazł się kolejny esej z 2006 r. zatytułowany: „Dlaczego nie było wielkich artystek?”.
Trzydzieści lat później. Za wstęp do wydania mającego uświetnić 50
lat jakie minęły od ukazania się eseju, odpowiedzialną była Catherine Grant. Podkreśliła w nim,
że esej stał się fundamentem dla feministycznej teorii sztuki.
Lindy Nochlin otwarcie tłumaczyła, że twórczość
zależna jest od kształcenia i formy edukacji, a nie od posiadania talentu. Podkreślała, że wymagania
społeczne stawiane wobec mężczyzn i kobiet były od zawsze odmienne. Istniały
ideologiczno-kulturowe ograniczenia, które wpłynęły na pozycję kobiet w świecie
sztuki. Nie było wielkich artystek, choć nie brakowało tych interesujących i
bardzo dobrych. Autorka wymienia artystki, które ugruntowały swoją pozycję w
świecie mężczyzn takie, jak: Angelika Kauffman, Artemisia Gentileschi, Berthe
Morisot, Madame Vigee-Lebrun. Takie wyjątki są jednak nieliczne, a
doświadczenia i sytuacja kobiet w społeczeństwie była od wieków odmienna od
doświadczeń i sytuacji mężczyzn. Kobiety to zazwyczaj uległe istoty, którym
trudno było zrezygnować z wygód i dóbr materialnych. Autorka zauważa, że nie było wielkich artystów/artystek
wśród arystokratów, pomimo że w takich rodzinach były przecież fundusze na edukację.
Dla arystokratek zajęcia artystyczne bywały swego rodzaju zainteresowaniem. Z
kolei kobiety z niższych klas społecznych nie było stać na kształcenie. Zaznacza,
że wielu artystów już od dzieciństwa miało zapewnioną odpowiednią domową edukację
przychodząc na świat w rodzinach profesorów akademickich (np. Picasso). Czy
jednak, gdyby urodzili się dziewczynkami, ich ojcowie poświęcaliby na ich naukę
tyle samo czasu? Autorka krytykowała też pojęcie kobiecego stylu artystycznego. Uważała, że nie należy definiować twórczości
kobiet jedynie jako delikatnej i kruchej. Cechy te niejednokrotnie można przecież
odnaleźć w pracach mężczyzn. Podkreślała również, że kobieta miała właściwie
drogę zamkniętą w świecie artystycznym zdominowanym przez mężczyzn np. nie mogła
malować nagiego modela.
Perspektywa naukowa i krytyczna Lindy
Nochlin zmieniała się wraz z rozrastaniem się ruchu feministycznego. W drugim
eseju pisanym trzydzieści lat później, autorka przyznaje, że
dostęp kobiet do świata artystycznego radykalnie uległ zmianie. Współcześnie
ważna jest ekstrawagancja, ekscentryczna koncepcja i wyobraźnia,
niekonwencjonalne intencje i rozwiązania, które wzburzą, zaintrygują, a nawet
obrażą publiczność. W ten sposób buduje listę kobiet nowatorek, które w różnych dziedzinach sztuki zaczęły osiągać sukcesy i być popularne. Autorka wymienia najbardziej znane projekty i artystki. Zauważa też wpływ artystek kobiet na artystów - mężczyzn.
Linda Nochlin zwracała uwagę, że pomimo zmian,
które nastąpiły na przestrzeni lat w postrzeganiu kobiety jako artystki, kobiety oczywiście powinny być świadome swoich osiągnięć. Muszą jednak zdawać sobie sprawę z
zagrożeń i trudności, które stoją na drodze, aby głos kobiet był słyszalny w
świecie artystycznym.
Esej Lindy Nochlin w l. 70.XX w. wyznaczał
program badań na estetyką feministyczną. Zwracał uwagę na umiejscowienie
problemów feministycznych w perspektywie politycznej i społecznej.
Książka została wydana pięknej oprawie graficznej. Czytelnik znajdzie w niej reprodukcje obrazów, na które powołuje się Nochlin w eseju (-ach) oraz spis publikacji, które - chyba poza jedną - nie kazały się w przekładach polski do tej pory. Należy odnotować, że po raz pierwszy
esej Nochlin został przetłumaczony na język polski w 1999 r. W Polsce ukazała się
również praca doktorska Lindy Nochlin Realizm (1974), w tłumaczeniu Wiesława
Juszczak i Tomasza Przestępskiego, która co prawda nie miała nic wspólnego z
feminizmem, ale którą również warto przeczytać.
Linda Nochlin, Dlaczego nie było wielkich artystek?, wydawnictwo Smak Słowa, wydanie: 2023, Tytuł oryg.: Why Have There Been No Great
Women Artists?, tłumaczenie: Agnieszka Nowak-Młynikowska, okładka twarda, stron 136.