Dobrze prezentująca się i wydana książka na
kredowym papierze z reprodukcjami i zdjęciami dzieł
sztuki. To zbiór artykułów pod redakcją ks. Andrzeja Witko przybliżający
czytelnikowi sztukę siedemnastowiecznego, głównego miasta hiszpańskiej Andaluzji
– Sewilli.
Pierwsza część poświęcona została rzeźbie i malarstwu, a druga
dotyczy w głównej mierze osoby Don Miguela Mañara (1627-1679), bogatego
szlachcica, który po stracie bliskich odkrył kruchość i marność ziemskiego
życia. Oddał wówczas cały swój majątek i od tej pory służył biednym, chorym i
opuszczonym. Mimo tego, że urodził się jako dziewiąte dziecko, to po śmierci
starszych braci, ojca i sióstr, stanął na czele rodziny mając 21 lat. Stał się
wówczas właścicielem wielkiej fortuny. Został członkiem Rady Zarządzającej
Bractwa La Soledad de San Lorenzo. W 1648 r. poślubił przez pełnomocnika (per
procura) szlachciankę z Grenady, doñę Jerónimę Marię Antonię Carillo de Mendoza
y Castrillo. Bardzo szybko osiągał kolejne ważne pozycje we władzach miasta. W
1651 r. dekretem królewskim został mianowany prowincjałem Świętego Bractwa i
jednym z alkadów (władze miejskie) Sewilli. Jego szczęście małżeńskie skończyło się w
1661 r. wraz ze śmiercią żony. Nie doczekali się dzieci, a śmierć żony
rozpoczęła proces przemiany Miguela, który zamknął się wówczas w eremie Matki
Bożej Śnieżnej. W 1662 r. nawiązał kontakt z Bractwem Miłosierdzia i szybko
został bratem. Od tej pory działał na rzecz biedaków i żebraków, otwierając kolejne
infirmerie. W 1671 r. napisał „Rozprawę o prawdzie”, ale dopiero po jego
śmierci ujawniono prawdziwego autora tekstu. Wskazywał na tajemnicę śmierci,
odrzucenie świata i pełnienie dzieł miłosierdzia jako środki prowadzące do
zdobycia życia wiecznego. Gdy zmarł w 1679 r., zgodnie z jego wolą, ciało bez
trumny, złożono pod progiem kościoła La Caridad, w gołej ziemi, bose, zawinięte
jedynie w całun płaszcza kawalera zakonu Calatravy. Zmarł w opinii świętości,
toteż po jego śmierci rozpoczęto proces kanoniczy. Dopiero jednak 6 lipca 1985 r. św. Jan Paweł II podpisał
dekret o heroiczności cnót czcigodnego Sługi Bożego. Ks. Andrzej Witko
przybliża program ikonograficzny kościoła La Caridad (obrazy Murilla, fasada
świątyni, obrazy Juana de Valdés Leala,retabulum, rzeźby Pedro Roldána).
Oprócz tego czytelnik poznaje
rozwój i znaczenie Sewilli w XVII w., zróżnicowanie społeczne, pogłębiające się
problemy oraz rolę miasta jako ważnego ośrodka kreowania nowych koncepcji artystycznych. Warto
wspomnieć, że w Sewilli w XVI w. przebywali m.in.: Jan Dandyszek, Jan
Tęczyński, Jerzy i Stanisław Radziwiłłowie, a w XVII w. dotarli tu Jakub
Sobieski, Karol Stanisław i Jerzy Radziwiłłowie, Michał Kazimierz Raczyński. Ciekawy
jest też artykuł dotyczący rzeźby sewilskiej w XVII w. (tematy, materiały,
cechy charakterystyczne, artyści i ich warsztaty, dzieła). Jest też rozdział
przybliżający przemiany, jakie nastąpiły w malarstwie sewilskim (od manieryzmu
do baroku, artyści m.in. Francisco de Zurbarán, Francisco de Herera Młodszy,
Bartolomé Esteban Murillo, ich prekursorzy i kontynuatorzy).
Pozycja ciekawa, oparta przede
wszystkim na hiszpańskojęzycznej literaturze (przypisy), zawierająca spis
ilustracji, indeks osób i noty o autorach. Atutem jest tu też bogata baza
ikonograficzna.
Kultura artystyczna siedemnastowiecznej
Sewilli a Don Miguel Mañara i jego dzieło, pod red. Andrzeja Witko, wydawnictwo AA, okładka
twarda z obwolutą, Kraków 2016, s. 290.