Strony

14 marca 2021

Niedziela z obrazem.


 Andrea del Sarto (1486-1530), Włochy

Ofiara Abrahama/Ofiarowanie Izaaka (Abrahams Opfer, The Sacrifice of Isaac), ok. 1527

olej na desce

wymiary: 213 cm (84 in) × 159 cm (63 in)

lokalizacja:  Cleveland Museum of Art

inne wersje: Muzeum w  Dreźnie, Museo del Prado


 

Scena przedstawia starotestamentową historię (Księga Rodzaju), w której Abraham na polecenie Boga zgadza się zabić swojego syna Izaaka. To dramatyczna scena zatrzymana w chwili uniesienia przez Abrahama noża/miecza. Widząc, że Abraham wypełnia jego rozkazy ze ślepą wiarą, Jahwe uważa, że jego wierność jest udowodniona i wysyła anioła, aby uratował Izaaka w ostatniej chwili, nakazując, aby w jego miejsce ofiarowano baranka. Widać tu w twarzach siłę, żal, rezygnację i strach. 

Angelo del Sarto nigdy nie ukończył tego obrazu. W prawym górnym rogu widać zarys kolejnego zestawu nóg. Artysta przeniósł projekt na panel z rysunku, wzmacniając kredę namalowanymi liniami - najlepiej widocznymi na osiołku po prawej stronie. Następnie obrobił naraz cały panel cienkimi, pędzelkowymi welonami koloru, co pozwoliło mu zmieniać kompozycję podczas malowania - szczególnie widoczną w aniołku, ciele Izaaka i głowie Abrahama. 

 

 

Angela del Sarto

Sacrifice of Isaac, ok. 1527-1529 

olej na desce

wymiary: 213 x 159 cm, 

lokalizacja: Gemäldegalerie, Drezno

 

Wersja drezdeńska została zamówiona w 1527 r. przez Giovanniego Battistę Della Palla jako prezent dla Franciszka I, który około dziesięciu lat wcześniej gościł artystę w Pałacu Fontainebleau. Della Palla został uwięziony przed ukończeniem dzieła i tuż przed śmiercią artysty, po czym powstały trzy wersje, zapisane w Żywotach Vasariego, o różnych wymiarach i poziomach wykończenia. Wersja drezdeńska jest największa i najbliższa ukończeniu, była prawdopodobnie przeznaczona dla Franciszka, ale zamiast tego została przejęta przez Alfonso d'Avalos, marchese del Vasto, który dodał swój monogram na skale na pierwszym planie. Wersja drezdeńska znajdowała się w kolekcji Estense w Modenie, skąd została sprzedana w 1746 r. na aukcji w Dreźnie.
 
 
 
Andrea del Sarto
The Sacrifice of Isaac, ok. 1528
olej
wymiary: 98 cm x 69 cm
lokalizacja: Museo National del Prado


Obraz w Muzeum Prado jest identyfikowany jako ten namalowany dla Paolo de Terrarrosa. Jest mniejszy, choć dorównuje jakością tym w Gemäldegalerie w Dreźnie i Muzeum Cleveland. Dzieło to zostało nabyte przez markiza Vasto po śmierci artysty, a później zakupione przez Karola IV (1748-1819). Po raz pierwszy zostało udokumentowane w Casita del Príncipe („Dom Książęcy”) w El Escorial w 1779 r. Obraz został później zarejestrowany w Pałacu Królewskim w Aranjuez w 1814 r., jeszcze zanim hiszpańskie zbiory królewskie zostały przeniesione do Prado. 
 
 
 

1 komentarz:

Dziękuję bardzo za konstruktywne słowo pisane pozostawione na tym blogu. Nie zawsze mogę od razu odpowiedzieć, za co przepraszam.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników. Prowadząca bloga nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.